ELA Rôzne

Banky dvíhajú ceny: Nerobte tieto CHYBY a ušetrite na poplatkoch desiatky eur

Zdražovanie zo strany bánk je momentálne na Slovensku aktuálna téma, keďže svoje cenníky upravilo smerom hore hneď niekoľko finančných inštitúcií. Ako ušetriť?

Ilustračný obrázok k článku Banky dvíhajú ceny: Nerobte tieto CHYBY a ušetrite na poplatkoch desiatky eur
Zdroj: TASR

Niekde je to zdraženie o 50 centov, inde aj o 10 eur. Banky v krátkej dobe prichádzajú s ďalším zdražovaním poplatkov či dokonca s úplne novými. Tejto téme s konkrétnymi zmenami, ktoré čakajú Slovákov počas leta, sme sa venovali TU:

Zdražovanie nás hnevá

Aktuálny prieskum, ktorý si na Slovensku a v Česku nechala vypracovať Fio banka, priniesol zaujímavé zistenia. Ukázal, že klienti svoje banky hodnotia väčšinou pozitívne, ale zmena poplatkov ich hnevá.

Kvôli nižším poplatkom a výhodnejším úrokom hypotéky sú ochotní banku zmeniť. V súčasnej situácii, keď majú mnohí ľudia znížené príjmy alebo prišli o prácu, je téma úspory na poplatkoch viac ako aktuálna.

„Zdražovanie zo strany bánk je momentálne na Slovensku aktuálna téma, keďže svoje cenníky upravilo smerom hore hneď niekoľko finančných inštitúcií. Zároveň je možné, že tí klienti, ktorí využívajú účet zadarmo, pri splnení určitých podmienok, sa teraz dostanú do ťažkostí s ich plnením, a teda stratia nárok mať účet bez poplatkov,“ informuje o výsledkoch prieskumu Róbert Komarovský z Fio banky.

Až̌ 51,1 percent slovenských respondentov z celkových odpovedí považuje za hlavný dôvod zmeny svojej banky výšku jednotlivých poplatkov.

O niečo menej dôležitým faktorom zmeny banky je samotná cena za vedenie účtu, teda 46,5 percent. Nasleduje úroveň elektronických produktov, ktorá je dôležitá pre 29,8 percent opýtaných. Najmenej lákavým faktorom pre zmenu banky je stabilita a image novej banky.

Ako sa zorientovať v spleti nevyhnutnej osobnej návštevy svojej banky, čo si radšej vybaviť elektronicky, a ktoré úkony nás zbytočne oberajú o ďalšie eurá? Aj na tieto otázky sme zisťovali odpovede od Slovenskej bankovej asociácie.

Osobne či elektronicky?

Pravdou je, že nie každý je bez ohľadu na svoj vek či vzdelanie technicky zdatný. Mnohí, najmä staršie ročníky, si popri návšteve obchodného centra či nákupoch naplánujú aj osobnú návštevu banky. Cítia sa istejšie, keďže elektronické bankovníctvo nie je ich parketou.

„Klientom bánk odporúčam, aby v čo najvyššej možnej miere využívali služby elektronického bankovníctva, samozrejme, pri dodržaní všetkých bezpečnostných opatrení. Osobné návštevy klientov v bankách sa zväčša týkajú zadávania prevodných príkazov, výberov a vkladov v hotovosti. No v dnešnej technicky pokročilej dobe si už klienti vedia zadať prevodný príkaz priamo z pohodlia domova, 24 hodín 7 dní v týždni a okrem toho, že majú čas si zadané údaje dôkladne skontrolovať, je táto služba poskytovaná v rámci elektronického bankovníctva zväčša bezplatne. Uvedené sa týka aj inkasa,“ uviedla pre Dnes24 Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie. Ďalším dôvodom osobnej návštevy bánk sú výbery a vklady hotovosti.

Aj pri výberoch hotovosti sa dá ušetriť, ak klient uprednostní namiesto osobnej návštevy banky výber prostredníctvom bankomatu domovskej banky pred bankomatom cudzej banky alebo výberom hotovosti z bankomatu v zahraničí, v ktorých môžu byť výbery spoplatnené.

Vklad v hotovosti

Rovnako je tomu pri vklade hotovosti, kde odporúča využiť vkladový bankomat. Vklad je pomerne rýchly, jednoduchý a bez poplatku. Peniaze sú pripísané na účet takmer okamžite, pričom vkladový bankomat je k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni. Vklad hotovosti cez vkladový bankomat predstavuje maximálnu úsporu času a v neposlednom rade aj peňazí.

„Čo sa týka zmeny PIN, tento neodporúčam meniť prostredníctvom bankomatu pretože najekonomickejšie je využiť služby elektronického bankovníctva,“ radí Ďatelinková.

Ak si potrebujete skontrolovať zostatok na účte, namiesto bankomatu, kde je služba spoplatnená, využite bezplatné overenie prostredníctvom elektronického bankovníctva, v rámci ktorého si viete nastaviť aj bezplatné zasielanie PUSH notifikácii o pohyboch na účte alebo na platobnej karte.

Kreditná/debetná karta

K bežnému účtu je zvyčajne klientom poskytovaná platobná karta. Platba kartou je výhodná v tom, že je bezplatná v tuzemsku aj v zahraniční. Okrem toho niektoré banky ponúkajú svojim klientom za platbu kartou odmenu.

Klienti, ktorí využívajú kreditnú kartu, by sa mali určite vyhnúť výberom hotovosti z kreditnej karty, nakoľko pri výbere hotovosti z bankomatu sa požičané peniaze okamžite úročia a banky takýto výber spoplatňujú.

Zároveň tu platí pravidlo, že pri výbere v tuzemsku, ako aj v zahraničí, je na výber hotovosti z bankomatu výhodnejšia debetná karta.

„Klientom, ktorí majú na bežnom účte väčšiu sumu peňazí, zase odporúčam zriadenie sporiaceho účtu v rámci ktorého banky ponúkajú výhodnejšie úročenie, čím dochádza k lepšiemu zhodnoteniu peňazí. Výhodou sporiaceho účtu je nepochybne aj to, že klient môže peniaze z neho vyberať vtedy, keď ich práve potrebuje. Navyše prevody medzi sporiacim a bežným účtom sú spravidla v rámci tej istej banky bez poplatku,“ vysvetľuje právnička.

Ušetriť na úvere?

Na poplatkoch sa dá ušetriť aj pri predčasnom splatení úveru, ak tento úkon klient realizuje vždy v čase uplynutia doby fixácie úrokovej sadzby, kedy je to bez poplatku.

Pri predčasnom splatení úveru v časti sa v dôsledku mimoriadnej splátky zníži zostatok istiny, čo má vplyv nielen na výšku splátky, ale aj dobu splatnosti. Ekonomicky výhodnejšie je preto ponechať si pôvodne nastavenú výšku splátky a skrátiť si dobu splatnosti úveru.

„Ak má klient viacero úverov, je výhodné ich refinancovať do jedného, čím spravidla klient získava výhodnejšiu splátku a úrokovú sadzbu. Refinancovať by sa malo počas doby refixácie, kedy klient neplatí poplatok za predčasné splatenie úveru,“ odporúča Ďatelinková.

Rýchle správy

Najčítanejšie