Do elektronického testovania žiakov sa doteraz zapojilo 1656 škôl: Výsledky takmer okamžite po ukončení
Do projektu, ktorý podporuje zavádzanie elektronického testovania v školách sa doteraz zapojilo 1656 škôl. Tie majú prístup do databázy obsahujúcej viac než 40 000 úloh a 72 testov z rôznych predmetov a gramotností.
Do národného projektu, ktorý podporuje zavádzanie elektronického testovania v základných a stredných školách sa doteraz zapojilo 1 656 škôl. Z tohto počtu je 1 100 základných a 556 stredných škôl. Tie majú prístup do databázy obsahujúcej viac než 40 000 úloh a 72 testov z rôznych predmetov a gramotností. Overovať si tak môžu vedomosti žiakov prostredníctvom moderného testovacieho nástroja e-Test, a to online alebo offline formou.
Hoci projekt vchádza v novembri po takmer troch rokoch do finále, zastupujúca riaditeľa Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Ivana Pichaničová verí, že sa vďaka nemu vytvorili podmienky na postupné zavádzanie elektronického testovania do škôl. „Ako objektívnej, modernej i bezpečnej formy monitorovania, hodnotenia vedomostí a zručností žiakov,“ podotkla.
Výsledky okamžite po teste
Výhodou systému e-Test má byť rýchla a objektívna spätná väzba. Žiak môže svoje výsledky zistiť takmer okamžite po ukončení testovania. Pedagógovi prináša zas skrátenie času prípravy na hodinu či zjednodušenie administratívy. Takmer 550 zmluvných škôl, ktoré splnili technické, organizačné a iné požiadavky, sa už v priebehu projektu zaradilo medzi takzvané certifikačné školy. Ich žiaci si mohli vyskúšať národné testovanie deviatakov (T9) alebo externú časť maturitnej skúšky v modernejšej elektronickej forme. „Pri offline forme si učitelia pochvaľovali, že majú väčšiu istotu. Pri online forme, že je z hľadiska procesov jednoduchšia,“ spresnila Pichaničová.
V uplynulom školskom roku v Testovaní 9 uprednostnilo monitor či klávesnicu počítača pred papierom a písacím perom takmer 1 700 žiakov. Elektronická forma tak nahradila viac ako 3 500 papierových hárkov. Externá maturita v elektronickej podobe nahradila 4 434 papierových testov, pričom e-testy uprednostnili žiaci v 176 z 200 vybraných stredných škôl na Slovensku.
Vyškolených viac ako 3 000 pedagógov
Doteraz sa v tvorbe testovacích nástrojov vyškolilo 4 000 a na prácu so systémom e-Test 3 210 pedagógov. „Nakoľko je veľký nedostatok úloh použiteľných pre výučbu a precvičovanie, vytvorenie zbierky zadaní úloh pre jednotlivé tematické oblasti a ročníky hodnotím veľmi kladne,“ povedala Veronika Gabaľová z osemročného gymnázia v Trnave.
Výsledkom národného projektu, ako aj odporúčaniam pre blízku budúcnosť je venovaná záverečná medzinárodná konferencia Elektronické testovanie – skúsenosti a výzvy, ktorá prebieha oddnes do stredy 21. októbra v Bratislave.
Projekt „Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“ je spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie a ministerstvo školstva ho spustilo v marci 2013. Realizačnú záštitu nad ním prevzal NÚCEM.
Foto: ilustračné