Rôzne Zo Slovenska

Neviete zahnať hlad? Máme pre vás niekoľko rád, ktoré problém vyriešia

Prečo mám stále hlad? Táto otázka bola vo vyhľadávači Google v roku 2015 Slovákmi ôsma najčastejšie zadávaná. Aká je odpoveď?

Práve ste dojedli a stále pociťujete hlad? Pokiaľ sa vám to deje pravidelne, je nutné vedieť, že to nie je prirodzený stav. Samozrejme, mimo tehotenstva či predmenštruačného obdobia. Problému môže predchádzať niekoľko faktorov vrátane stresu, uvoľnených emócií či hormonálnych výkyvov a porúch.

Neustálu potreba niečo jesť netreba podceniť, nadmerný hlad môže byť spúšťačom fyzických i psychických problémov, priberania, chorôb, kazenia zubov. Ponúkame niekoľko rád.

Viac pite

Nedostatok tekutín (dehydratácia) v organizme často v našej mysli vyvoláva pocit hladu. V hypotalame (časť mozgu zodpovedná za hlad a smäd, pozn.) sa nám prekrížia spoje, jednoducho povedané, prichádza k zámene, a tak po výdatnom obede spred pár minút nesiahneme po pohári vody, ale vrecku pochutín.

Vedci z Akadémie medicíny, výživy a intenzívnej starostlivosti sídliacej v Kalifornii radia, aby sme pri pociťovaní hladu vypili pohár vody a štvrťhodinu počkali, či prejde. „Až 80 percent pacientov, ktorí sa nám s týmto problémom zverili, prišlo na to, že ich len oklamal vlastný mozog a hladní vôbec nie sú,“ informuje hovorkyňa Akadémie Jules Stewartová.

Odborníci takisto radia začať deň pollitrom vody.

Pozor na spánok

Nedostatok spánku spôsobuje hormonálne výkyvy, stres i pocit hladu, ktorý následne vedie k naberaniu na váhe. Platí, že ak sme unavení, naše telo vyžaduje viac energie, preto s ochotou siahame po jedle.

Dospelý človek by mal mať 6,5 až 8,5 hodín, pre každého je to však individuálne.

PREČÍTAJTE SI: BRITI O SLOVENSKU: Slovenské jedlo nás priviedlo do kómy, píšu o gastro zážitku

Jedzte pomalšie

Prichytili ste sa, že jedlo do seba priam hádžete? V taktom prípade nedávate mozgu čas na to, aby zaregistroval, že už máte dosť. Naproti tomu pomalšie jedenie je lepším koordinátorom situácie – zabezpečuje lepšiu komunikáciu medzi mozgom a žalúdkom, mozog presne vie, kedy je žalúdok plný.

Alkohol, jednoduché sacharidy, nedostatok bielkovín, tuky

Pretrvávajúcu chuť do jedla má na svedomí aj alkohol. Určite ste sa prichytili, ako je po prehýrenej noci váš apetít výrazne vyšší, pričom máte chuť na potraviny s vysokým obsahom kalórií. „Pred jedlom určite nekonzumujme alkohol. Ten dehydratuje, pociťujeme tak hlad,“ radí špecialista na výživu Drew Ramsey.

Výhrou nie sú ani jednoduché sacharidy. Pečivo, cestoviny i zákusky a kysnuté koláče sú na vrchole mnohých jedálničkov. Žalúdok si v takom prípade už krátko po ich skonzumovaní pýta ďalší kúsok, pocit hladu sa zintenzívňuje. Je to preto, že po požití jednoduchých sacharidov narastá v krvi hladina glukózy a prichádza k regulácii hladiny cukru.

Odpoveďou na tento problém je vyvážená strava, bielkoviny, nenasýtené tuky, komplexné sacharidy a vláknina. Vhodné sú mandle, pistácie, jablká, strukoviny, obilniny, mliečne výrobky (okrem masla, smotany), mäso (nie tučné, ani údeniny) i ryby.

Zaujímavosťou je, že spomenutý prieskum Google vidí pri zadávaní odkazu začínajúceho na „ako" Slovákmi na prvom mieste spojenie „Ako schudnúť" a na treťom „Ako pribrať".

PREČÍTAJTE SI: Spoločník, ktorý nás môže stáť priveľa. Muchy na jedle nie sú iba na mávnutie rukou

Zdroj: Dnes24.sk

Najčítanejšie