Zo Slovenska

K špecialistovi by vás mohol priamo objednať váš doktor: Všeobecní lekári s tým NESÚHLASIA

Všeobecní lekári nesúhlasia s objednávaním pacientov k špecialistom. Čo sa im nepáči?

Ilustračný obrázok k článku K špecialistovi by vás mohol  priamo objednať váš doktor: Všeobecní lekári s tým NESÚHLASIA
Zdroj: Pexels.com

K službe eObjednanie, na ktorej aktuálne pracuje Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI), musí byť podľa Asociácie súkromných lekárov (ASL) SR ešte odborná diskusia. Uviedla to pre TASR v reakcii na zámer, že po novom by prostredníctvom služby objednával pacienta k lekárovi špecialistovi priamo všeobecný lekár.

Predĺženie čakania

„Tento systém je ešte v štádiu vývoja. Rozhodnutie o tom, aké by mal mať kontúry, by malo vyjsť zo strany ministerstva zdravotníctva, ale jednoznačne až po diskusii s odborníkmi, ktorá vôbec ešte neprebehla. Preto sme zatiaľ iba v štádiu dohadov o danej téme,“ skonštatovala asociácia.

Zdôraznila, že je rozdiel, či by v prípade objednávania išlo o plošnú povinnosť alebo doplnkovú službu. Upozornila, že ak by išlo o povinnosť, nesúhlasila by s ňou, pretože by došlo k predĺženiu čakacích dôb.

Sú šokovaní

Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP) nesúhlasí so zámerom, aby pacienta k lekárovi – špecialistovi objednával všeobecný lekár. Upozornil, že podobný koncept v praxi fungovať nemôže. Reagoval tak na pripravovaný projekt eObjednanie, na ktorom aktuálne pracuje Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI).

„Sme šokovaní, že bol podobný návrh vôbec predostrený, keďže sme v minulosti pri rôznych pracovných stretnutiach opakovane rázne odmietli akékoľvek objednávanie pacientov iným spôsobom ako prostredníctvom samotných špecialistov. Rovnako sme opakovane vysvetľovali, prečo podobný koncept nemôže fungovať v praxi a s ohľadom na pacienta a jeho včasný prístup k zdravotnej starostlivosti,“ uviedla pre TASR výkonná riaditeľka ZAP Naďa Trenčanská Bedušová.

Podotkla, že objednávaniu pacientov u špecialistov musí predchádzať triáž na základe povahy ich ochorenia či urgentnosti vyšetrenia, preto je nutné, aby si rozdelenie riešila každá ambulancia samostatne. „Preto je pre nás jediným akceptovateľným spôsobom, ktorý sme zároveň aj navrhli ako potenciálne riešenie, akýsi zdieľaný ‚cloud‘ – úložisko v eZdraví,“ doplnila. Iný spôsob podľa zväzu nie je možný ani reálny.

Spolu s telefónnym číslom

V tzv. „cloude“ alebo úložisku by podľa ZAP všeobecný lekár mohol uložiť výmenný lístok svojho pacienta, ktorý hľadá konkrétneho špecialistu. Následne by si ho vedel v úložisku stiahnuť špecialista, ktorý má voľnú kapacitu alebo sa mu nečakane uvoľnil termín.

„Súčasťou by musel byť i telefonický kontakt na pacienta, aby sa zdravotnícky personál ambulancie vedel operatívne s pacientom spojiť a dohodnúť na návšteve lekára podľa zaužívaných bezpečnostných opatrení a ostatných zvyklostí,“ doplnila Trenčanská Bedušová.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Prečítajte si tiež

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM