Marek Vatraľ Rôzne Zo Slovenska

Maliari Florek a Toman: Trenčianska Merina je skvost, má za sebou veľa príbehov! FOTO

Rešpektovaní výtvarníci súčasnej slovenskej maľby Florek a Toman sa venujú mestským námetom, ktoré stvárňujú plenérovým spôsobom. Len nedávno si vzali na mušku fabriku Merina v Trenčíne.

Ilustračný obrázok k článku Maliari Florek a Toman: Trenčianska Merina je skvost, má za sebou veľa príbehov! FOTO
45
Galéria
Zdroj: J. Florek / J. Toman

Juraj Florek (*1986) a Juraj Toman (*1985) sú predstaviteľmi mladšej generácie slovenských výtvarníkov, pričom obidvaja študovali na Akadémii umení v Banskej Bystrici, v ateliéri maľby u profesora Františka Hodonského. Spájajú ich predovšetkým témy mestského a industriálneho prostredia, ktoré stvárňujú jedinečným urbánnym výrazom. Počas januára dva týždne tvorili v bývalej textilnej fabrike Merina v Trenčíne, ktorá im, ako sami prezradili, poskytla neopakovateľnú inšpiráciu.

Vo svojej výtvarnej tvorbe sa obaja venujete najmä plenérovej maľbe mestského prostredia. Prečo vás zaujímajú predovšetkým urbánne témy poprepletané práve s estetikou mesta?

J. Florek: „Ja som strávil pubertu v uliciach, k čomu neodmysliteľne patrili aj grafitti. S odstupom času vidím, že tie korene zaujatosti urbánnym prostredím siahajú až tam. A inak, mestá sú fascinujúce, každé je iné a čo sa maľby týka, je tam veľa možností, ako to vyjadriť.“

J. Toman: „Je to tým, že málo času trávim v prírode, žijem v mestskom industriálnom prostredí a maľujem to, čo je na dosah.“

Je o vás známe, že prostredníctvom výtvarnej formy s jedinečným plenérovým výrazom zaznamenávate periférne miesta s industriálnym nádychom starých fabrík alebo aj novodobých skladových hál. Čím vás tieto navonok nemalebné zákutia toho-ktorého mesta inšpirujú?

J. Florek: „Industriál, ako subžáner mestskej krajiny, je môj najobľúbenejší. Mohutná tvarová skladba industriálnych objektov jednoducho ohromí. A áno, industriál sa dá vyjadriť veľa spôsobmi, od opustenej starej fabriky, až po súčasný industriál.“

J. Toman: „Tam sa mi začína ráno, lebo v takomto prostredí mám ateliér. Neviem do akej miery je zdravé žiť na podobnom mieste dlhodobo. Kľudne by som pomaľoval aj nejaké trópy, napríklad palmy a betón. Funkčné, alebo kedysi funkčné, človekom vyrobené alebo postavené miesta bez pôvodne pridanej estetickej hodnoty, sú všade.“

Váš dlhodobý zámer je napokon postupne výtvarne zmapovať rôzne mestá v našej krajine. Kde všade sa vám to už podarilo a v ktorých z nich vás ako umelcov očaril genius loci spomínanej periférnej urbánnej estetiky?

J. Florek: „Nerobíme to cielene, že by sme “sekali“ región za regiónom. Vždy je to umenie možného a keď sa nejaký projekt podarí, je to vždy veľká radosť. Po pravde, zatiaľ sme toho až tak veľmi neporobili. Máme takú spoločnú mystifikáciu Ostravy ako "matky industriálu.“ Tam boli dva projekty a napríklad v januári tohto roku sme mali spoločnú výstavu v Industrial gallery v Ostrave."

J. Toman: „Boli to všetko také nárazové a intenzívne akcie ako Praha, Púchov alebo Ostrava, všade sme si myslím povedali, že tých pár dní na to nestačí. A do Ostravy sme sa aj vrátili. Juraj (pozn. Florek) dvakrát. Tým to nie je uzavreté. Teraz máme za sebou Trenčín a výstavu v Merine a tiež to nie je ani zďaleka uzavretá téma.“

Môžeme povedať, že vás na väčšine vami vybratých miest priťahuje najmä ich škaredosť, v ktorej hľadáte predsa len akúsi svojskú krásu, jedinečnosť a originalitu?

J. Florek: „Maľovaním takých vecí hlavne hľadám pravdu o stave krajiny, namiesto krásy a ľúbivosti. K samotnej maľbe – niekedy tá najnenápadnejšia situácia vydá zo seba napríklad najlepší obraz z kolekcie z danej lokality. Ono to maľovanie je vždy tak trocha aj lotéria.“

J. Toman: „Nie je to tak, že idem naschvál v niečom všeobecne neestetickom hľadať krásu. Funguje to práve naopak – keď nehľadáme, lebo ani nemusíme – to čo stojí zato je všade, len to pozbierať, to už býva aj drina.“

Momentálne vystavujete novú sériu obrazov v priestoroch bývalej textilnej fabriky Merina. Ako vnímate túto známu industriálnu časť Trenčína? Bola pre vás inšpiratívna a podnetná?

J. Florek: „Merina je skvost. Jeden z mála ako-tak po kope zachovaných industriálnych komplexov na Slovensku. Kvalita architektúry niektorých budov je nespochybniteľná. Nedávna textilná minulosť vytvorila novú vrstvu – identitu mesta a čo vidím, tak mesto ako také na túto vrstvu úplne rezignovalo, respektíve s tým nič nezačalo robiť. V zahraničí by sa architekti bili, ktorí z nich ide prvý transformovať celý objekt na lofty, byty, služby a iné biznisy, aby mohol napokon fabrický komplex otvoriť a začleniť do mesta. Ono je to, samozrejme, majetkovo-právne komplikované, podobne ako všade inde v našej krajine. Výstava ponúka cez 30 obrazov od oboch z nás a myslím si, že je dobrou prehliadkou rôznych pohľadov nielen na architektúru, ale aj na bežný život v Merine.“

J. Toman: „Ja mám v Merine ateliér, tak v tomto prostredí trávim väčšinu času a dosť často ju maľujem. Na takomto malom a jasne vymedzenom priestore je vidieť, ako to na Slovensku nefunguje v širšom merítku. Ale príliš sa tým nezaoberám, som vďačný, že tu môžem tvoriť a dúfam, že sa objekt časom zachová a bude tu pre ďalšie generácie. Má za sebou už skoro storočnú históriu a veľa príbehov. Aj moja babka tu pracovala vyše 40 rokov. Merina napríklad odštartovala elektrifikáciu mesta, teda od začiatku sa jedná o progresívny závod a zdevastovaním niečoho takého len jasne ukážeme, ako kultúrne degenerujeme.“

Aké diela si môžeme na vašej najnovšej výstave pozrieť?

J. Florek: „Spoločné maľovanie v Merine sme odkladali tak dlho, až bol nakoniec január a tak sme maľovali v zime, čo je z obrazov patrične cítiť. Ja mám teraz obdobie, že vyhľadávam ostré slnečné situácie. Viacero obrazov ukazuje súčasný “post-industriálny“ stav Meriny, väčšinou skrz fragment situácie jednej z firiem, ktoré fungujú v závode. Vydarená akcia bola v opustenej Farbiarni závodu, do ktorého sme si vybavili oficiálne povolenie."

J. Toman: „Ako už Juraj povedal, je tam asi 30 obrazov, z ktorých väčšina vznikla za dva týždne v priebehu januára. Sú to malé až stredné formáty. Treba ísť pozrieť.“

Výstavu Florek_Toman Merina si môžete pozrieť v Ateliéri Novej Vlny v Trenčíne do 15. marca 2019.

Pozrite si aj fotogalériu, kde nájdete industriálne interiéri trenčianskeho závodu Merina, proces tvorby obrazov dvojice Florek_Toman a ich vernisáž v galérii Nová Vlna.

FOTO: Merina, tvorenie a vernisáž Florek_Toman v galérii Nová Vlna
45
Galéria
Zdroj: J. Florek / J. Toman

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Trenčína a okolia

Sledujte nás aj na Instagrame

Pozrite si aj fotogalériu z výtvarného sympózia HALA, ktoré sa v roku 2014 konalo v jednej z bývalých priemyselných hál v areáli trenčianskeho závodu Merina.

FOTO: Sympózium HALA 2014 v trenčianskej Merine
21
Galéria
Zdroj: TASR

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM