NAJ dovolenkové trendy roka 2025: Dovolenkári chcú MENEJ TEPLA
More, piesok a palmy? Zabudnite na typickú dovolenku. Čoraz viac cestovateľov chce niečo iné.

Najväčšia stránka na rezerváciu ubytovania na svete zmapovala trendy, ktoré budú formulovať tento rok a priniesla príjemné aj prekvapivé výsledky.
„V roku 2025 cestovatelia vyhodia z okna lietadla pravidlá a budú odmietať tradičné predstavy o tom, akoby mala vyzerať typická dovolenka,“ píše Booking. Tento rok sa vraj dovolenkári zamerajú skôr na cestu ako na cieľ.
Nočná turistika
Na vzostupe bude „nočný turizmus.“ Ten má vábiť nadšencov nočnej tmavej oblohy a milovníkov hviezd: „A nie je to hŕstka z vás – viac ako 60 % ľudí, ktorých sme sa pýtali, uviedlo, že zvažujú návštevu destinácií s obmedzeným svetelným znečistením ako spôsob, ako sa priblížiť ku kozmu.“
Cestovatelia sa zároveň zhodli, že ich motivuje počasie, pričom 61 % opýtaných uviedlo, že chcú tráviť menej času na slnku.
Turisti upozorňujú na neustále vyššie denné horúčavy, ktoré sú stále pre nich nepríjemnejšie. „Ak ide o návštevu preplnených turistických pascí, ľudia budú čoraz častejšie plánovať svoje výlety po miestach, ktoré ponúkajú aktivity počas chladnejších večerov a skorých ranných hodín,“ píše tamojší portál.
Turistika za zdravím
Necestujeme už len za tradičným spoznávaním, tyrkysovým morom či exotikou. Záujem o dlhovekosť sa pretavil do cestovania. Až 60 % respondentov uviedlo, že budú cieliť na zážitky a zdravie: „Vďaka tomu sa popularita špičkových zážitkov, ako je terapia červeným svetlom, kryoterapia a liečba kmeňovými bunkami, prenesie aj do cestovného ruchu, pretože ľudia hľadajú wellness a chvíľe odpočinku, ktoré ponúkajú dlhodobé výhody nad rámec momentálnej relaxácie.“
Míňanie dedičstva
Tento trend zaznamenal cestovateľský portál v roku 2024 a prehupol za aj do roku 2025. Až 46% ľudí by radšej utratilo svoje financie na životnú cestu, než by po sebe zanechalo po sebe dedičstvo: „Nie je to však zlá správa pre najmladších členov rodiny. V roku 2025 sa zvýši počet viac generačných ciest, pričom 58 % cestujúcich priznáva, že ich rodičia zaplatili časť alebo celú dovolenku. Tieto rodinné výlety budú uprednostňovať spoločné zážitky pred materiálnym bohatstvom.“
Veľký dopyt bude po wellness pobytoch len pre mužov a plánovanie dovoleniek prostredníctvom umelej inteligencie. No objavovanie zachutí aj staršej generácii a na vzostupe je vintage voyaging cestovanie.
Aký je posledný trend? Fanúšikovia vintage voyaging cestovania sa snažia nadviazať na tradičné cestovateľské lokality a odmietajú konzum. A čo si prinesú na pamiatku z dovolenky? Viac ako polovica (51 %) cestovateľov má v pláne zakúpiť si ako suvenír oblečenie z druhej ruky a ich kroky povedu do niektorého miestneho second handu.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné