Eliška Šándorová Rôzne Zo Slovenska

RADÍME: Záručný list nevyhadzujte. Viete, čo musí obsahovať a koľko trvá záruka?

Viacerí už nakupujú vianočné darčeky či už v kamenných obchodoch alebo cez internet. K vybraným druhom tovaru patrí záručný list. Čo musí obsahovať?

Ilustračný obrázok k článku RADÍME: Záručný list nevyhadzujte. Viete, čo musí obsahovať a koľko trvá záruka?
Zdroj: TASR

Či už uprednostňujete behanie po obchodoch a milujete nákupnú atmosféru, alebo dávate prednosť pohodlnému internetu, v oboch prípadoch platia striktné pravidlá. Ako spotrebiteľ máte právo na výrobky a služby v bežnej kvalite, nech je to aj cez e-shop.

Práva kupujúcich

Súčasné platné právne predpisy garantujú spotrebiteľovi právo na kúpu bezchybného tovaru. Jednoznačne dávajú spotrebiteľovi právo na to, aby bol tovar bezchybný počas celej záručnej doby.

"Je potrebné rozlíšiť kedy bol výrobok zakúpený a kedy bola uplatnená reklamácia, čo je vlastne uplatnenie práva zo zodpovednosti za chyby výrobku pri predaji tovaru. Záručná doba sa počíta odo dňa zakúpenia výrobku. Lehota na vybavenie reklamácie (30-dňová) začína dňom nasledujúcim po udalosti, kedy bola reklamácia uplatnená,“ uviedla pre Dnes24.sk Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).

Občiansky zákonník stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť:

  • 24 mesiacov u predaného tovaru
  • 24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
  • 3 mesiace pri oprave a úprave veci
  • 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
  • 3 roky pri zhotovení stavby
  • 24 mesiacov pri predaji použitých vecí, ak sa predávajúci s kupujúcim nedohodnú na kratšej záručnej dobe, nie kratšej ako 12 mesiacov

Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola nižšia cena. Takže ak si kúpite vo výpredaji povedzme sveter s dierou a je označený ako „poškodený tovar“, nemáte naň záruku.

Zdroj: TASR

Záručný list nevyhadzujte

Ak na Vianoce dostanete elektrospotrebič, ktorý aj po roku bezchybne funguje, záručný list si spomínaných 24 mesiacov rozhodne nechajte.

Čo musí obsahovať? Meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho, sídlo alebo miesto podnikania obsah záruky, jej rozsah a podmienky, dĺžka záručnej doby, údaje potrebné na uplatnenie záruky. Ak záručný list neobsahuje všetky uvedené náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú dobu, ako je zákonná (t. j. viac ako 24 mesiacov).

Čo s darčekom?

Azda najčastejším „omylom“ je, že kúpenú vec v kamennom obchode by zákazník najradšej po pár dňoch vrátil do obchodu. Tento problém neminie mnohých najmä na Vianoce. Darčeky sú buď malé, veľké, alebo knihu, ktorú ste dostalo, už doma máte. Čo s tým?

"Ak zakúpený tovar nevyhovuje, či už veľkosťou, tvarom, cenou, farbou alebo ide o nevhodný výber darčeka, duplicitu…, nejedná sa o vadu výrobku. Kupujúci nemá zákonom upravené právo vynucovať od predávajúceho výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí, ak výrobok nemá vady,“ informuje SOI.

Žiadny právny predpis nestanovuje predajcom povinnosť vrátiť vám peniaze alebo poskytnúť výmenu za iný tovar, ak ide o bezchybný výrobok. Záleží len na vzájomnej dohode medzi kupujúcim a predávajúcim a ochote predávajúceho vyhovieť spotrebiteľovi.

To, že niektorí predávajúci, poskytujú výhodu možnosti vrátenia tovaru do určitých dní od zakúpenia výrobku, je len na ich dobrej vôli a dobrom mene značky obchodu.

Ilustračné foto, TASR

Tovar v obchodoch
6
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM