Zo Slovenska

Skočte si na jedno chladené. Pivo má dnes sviatok, tak ho s mierou zapite

V spotrebe sa radíme k národom so silnou pivnou kultúrou. Medzinárodný deň piva je príležitosť pozdvihnúť pohár penivého moku a s priateľmi si pripiť!

Ilustračný obrázok k článku Skočte si na jedno chladené. Pivo má dnes sviatok, tak ho s mierou zapite
Zdroj: TASR

Slováci stále uprednostňujú svetlé pivá, zároveň radi skúšajú rôzne pivné špeciality a limitované edície pív aj s vyššou stupňovitosťou. Najobľúbenejším pivom Slovákov je 10-percentný ležiak.

Pri príležitosti Medzinárodného dňa piva, ktorý pripadá na prvý piatok v auguste, o tom informovalo Slovenské združenie výrobcov piva a sladu.

Nárast pivovarov

Nezáleží na tom, či niekto obľubuje svetlé, tmavé, filtrované, nefiltrované, spodne či vrchne kvasené, pšeničné, ochutené alebo nealkoholické pivo.

O kvalite a obľube piva svedčí aj jeho spotreba: 73 litrov na hlavu za rok, čo radí Slovákov k národom so silnou stále sa rozvíjajúcou pivnou kultúrou.

O tom, že pre Slovákov je pivo obľúbený nápoj, svedčí neustály nárast počtu pivovarov. V súčasnosti ich je na Slovensku 60, a to v zastúpení štyri veľké a malé a 56 reštauračných a remeselných pivovarov. Ich produkcia spoločne predstavuje takmer tri milióny hektolitrov piva ročne.

„Najviac piva, až 60 percent celoročného objemu, vypijú obyvatelia Slovenska počas leta. Na jednej strane má pekné počasie na spotrebu piva pozitívny vplyv, na druhej strane počas extrémnych horúčav sa toľko piva nepredáva. Avšak minuloročné dlhé a slnečné leto môžeme pokojne označiť za jeden z faktorov, vďaka ktorým pivný trh na Slovensku opäť po niekoľkých rokoch stagnácie rástol,“ uviedla prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Jana Shepperd.

Vedie „desiatka“

Spotreba svetlého 10-percentného ležiaka predstavuje takmer dve tretiny (64,3 percenta) spotreby piva na Slovensku. Nasledujú pivá s vyššou stupňovitosťou, ktoré tvoria 18,5 percenta. Úspešný radler segment má v súčasnosti 10-percentný podiel na celkovom pivnom trhu.

Trendom, ktorý stále rastie, je obľuba nealkoholických pív, či už ochutených alebo neochutených. Tie sa stávajú súčasťou životného štýlu aktívnych ľudí ako plnohodnotná alternatíva do práce, k šoférovaniu či pri športe, uvádza zdroj.

Tendencie ukazujú, že Slováci vychutnávajú pivo najviac doma, na chatách alebo v kruhu priateľov. Podľa združenia je spotreba čapovaného piva v reštauráciách či pohostinstvách na úrovni 37 percent a predaj piva v obchodoch predstavuje 63 percent.

Pite zodpovedne

„Združenie už niekoľko rokov v spolupráci s políciou organizuje Deň zodpovednosti, ktorým sa snažíme zvýšiť povedomie o zodpovednej konzumácii piva z pohľadu zdravia aj bezpečnosti na cestách,“ zdôraznila Jana Shepperd.

„Koncom augusta pripravujeme už piatykrát Deň zodpovednosti a veríme, že aj týmto projektom prispievame nielen k šíreniu dobrého mena slovenského piva vo verejnosti, ale zároveň robíme prevenciu proti jeho zneužívaniu,“ podčiarkla.

Medzinárodný deň piva založil v roku 2007 podnikateľ a pivný nadšenec Jesse Avshalomov zo Santa Cruz v Kalifornii (USA). Prvý raz sa tento deň slávil v roku 2008.

Ilustračné foto, TASR

pivo
3
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM