Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Ohrozujú nám elektromobily pracovné miesta?

Takmer pol milióna Nemcov pracujúcich v automobilovom priemysle by podľa niektorých čiernych scenárov mohlo prísť o prácu. Dôvodom sú elektromobily a ohrozené je aj Slovensko.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Ohrozujú nám elektromobily pracovné miesta?
Zdroj: TASR

Tradičnému automobilovému priemyslu čoskoro odzvoní a výroba bude patriť hlavne elektromobilom. Európska únia prijíma čoraz prísnejšie ekologické normy na emisné limity nových áut, čo tlačí výrobcov k ústupu od tradičných spaľovacích motorov.

Nahradzujú ich elektromobilmi a tento trend štedrými dotáciami podporujú aj národné vlády. Už dnes je jasné, že fabriky, ktoré nenaskočia na túto vlnu, budú mať veľké problémy. A s nimi aj ich zamestnanci.

Čierne scenáre

Český portál idnes.cz sa odvoláva na správu nemeckého portálu Handelsblatt, ktorý varuje zamestnancov nemeckého automobilového priemyslu pred katastrofou: “Ak sa do roku 2030 uskutočnia plány na prechod k elektromobilite, až 410-tisíc nemeckých zamestnancov príde o prácu.” Konkrétne, v nemeckých automobilkách pracuje 834-tisíc ľudí, takže na ulici by mohla skončiť takmer polovica z nich.

Ako je to možné? Nemecký portál vysvetľuje, že výroba elektromobilu je skrátka v určitom smere menej náročná na pracovnú silu ako klasické spaľovacie motory.

Pre porovnanie – tradičný motor sa skladá z 1200 súčiastok, zatiaľ čo elektromotor si vystačí len s 200 súčiastkami. Preto je len vo výrobe motorov a prevodoviek v Nemecku ohrozených 88-tisíc miest.

Slovensko zaostáva

“O osud automobilového priemyslu sa obávajú aj v ďalších krajinách. Napríklad na Slovensku,” píše idnes.cz. Portál uznáva, že Slovensko je svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, ale práve toto prvenstvo ho robí zraniteľným. Situáciu ešte zhoršuje fakt, že poriadne zaostáva za najnovšími trendami.

“Len malá časť aktuálnej slovenskej automobilovej produkcie sa venuje elektromobilite,” píše idnes.cz. Pridáva aj sebakritické slová Alexandra Matuška, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR: “Stratili sme konkurencieschop­nosť voči krajinám V4 a postupne ju strácame aj voči južnej Európe.” Dôvodom sú najmä rastúce mzdy. Podľa Matušku je už slovenský operátor vo výrobe drahší ako jeho portugalský kolega.

Dobrou správou je, že nie všetci vidia situáciu tak dramaticky. Minimálne nie v Nemecku. “Predpoklad, že by v budúcich rokoch mohlo zaniknúť až 410-tisíc pracovných miest vychádza z nerealistického scenára,” cituje Handelsblatt šéfa nemeckého automobilového priemyslu VDA.

Vysvetľuje, že pesimisti neberú do úvahy, že sortiment vyrábaných elektromobilov sa do roku 2023 má strojnásobiť a prirodzene stúpnu aj objemy ich výroby.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie