Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Prvé auto vyrobili v Bratislave v roku 1982

Pamätáte sa, ako vyzerala Škoda Garde? Dizajn tohto “športového” auta si zrejme vybavia iba pamätníci a fanúšikovia automobilizmu. Bol to však začiatok úspešného príbehu Slovenska ako automobilovej veľmoci.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Prvé auto vyrobili v Bratislave v roku 1982
Zdroj: TASR

Dnes sa na Slovensku vyrobí najviac áut v prepočte na obyvateľa na svete. Ale napriek tomu je domáca história tohto priemyselného segmentu pomerne mladá. Začala sa písať začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia v Bratislavských automobilových závodoch, kam mladoboleslavská Škoda presunula časť výroby. Začiatky vraj neboli žiadnou slávou a slovenská produkcia mala nižšiu kvalitu. O téme píše český portál idnes.cz.

Unikátne auto

Ako vyzeralo úplne prvé sériovo vyrobené auto na Slovensku, si mohli prezrieť návštevníci brnianskeho výstaviska. Model Škoda Garde s výrobným číslom 7000001 vysta­vovateľom zapožičalo bratislavské múzeum dopravy. Po československých cestách ich kedysi jazdili tisíce, ale tento jeden kus je predsa len unikátny a to nielen z historického hľadiska.

“Toto úplne prvé vozidlo malo na prednej maske namiesto škodováckeho loga štylizovanú siluetu bratislavského hradu,” píše idnes.cz. A to je milá rarita, ktorú si určite fanúšikovia motorizmu radi pozrú.

Škodu Garde prvýkrát ukázali svetu práve na brnianskom výstavisku v roku 1981. “Základom pre auto bol sedan modelovej rady 742, laicky povedané – stopäťka. Od tej pochádzal aj úzky podvozok, čo pre tento československý “šporťák” predstavovalo najväčší hendikep,” píše idnes.cz.

Slabá kvalita

Portál uvádza, že ak si odmyslíme, aké skvelé autá sa v roku 1982 už robili vo svete a pridáme k tomu značnú dávku nostalgiu, dá sa povedať, že Garde bolo celkom vydarené auto. A to napriek tomu, že vzhľadom na jeho výkon 43 kilowattov môžeme hovoriť o športovom aute len na papieri. “Na ceste by sa mu vtedy vyrovnal každý sériový žigulík a silnejšie modely by ho s prehľadom prevalcovali,” dodáva idnes.cz

Slovákov už nepoteší záverečné konštatovanie, že na tomto aute sa podpísala aj nižšia kvalita výroby v Bratislave v porovnaní s Mladou Boleslavou. “Autá z Bratislavy kvalitou dvakrát neoplývali a na túto nelichotivú tradíciu automobilka nadviazala aj neskôr pri výrobe tisícdvestotrojok, ktorú Škoda tiež presunula na Slovensko.”

Unikátny prvý model Škody Garde automobilka predala bežnému zákazníkovi. Ten sa však oň dôkladne staral a tak je aj po 36 rokoch v dobrom stave a má len patričnú “patinu.” Neskôr ho odkúpilo bratislavské múzeum dopravy.

Foto: ilustračné

Zdroj: YouTube.com
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM