Soňa Vanovčanová Správy Regióny

Železnice uzavreli lávku a podchod v Hornom Hričove: Obec ich odmietla prevziať

Železnice Slovenskej republiky pristúpili k uzatvoreniu podchodu a zrekonštruovanej lávky pre peších nad železničnou traťou v Hornom Hričove.

Ilustračný obrázok k článku Železnice uzavreli lávku a podchod v Hornom Hričove: Obec ich odmietla prevziať
2
Galéria
Zdroj: ŽSR

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), pristúpili k avizovanému uzatvoreniu podchodu a zrekonštruo­vanej lávky nad železničnou traťou v Hornom Hričove. Obec ich odmietla prevziať do svojej správy. Novovybudované objekty – vyvolané investície v rámci modernizácie ako sú mosty, cesty, podjazdy, nadchody a pod. ŽSR v zmysle zákona spravovať nemôžu.

Patová situácia trvá podľa ŽSR už desiaty mesiac, keďže uvedený krok avizovali už v marci a mali sa pokúšať viackrát o dohodu s obcou. „Keďže sa nič neudialo a obec naďalej prevzatie objektov do svojej správy ignoruje, ŽSR rozhodli o okamžitom uzatvorení objektov, ktoré nemajú svojho správcu,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Dôvodom podľa nej je, že bez správcu môže dôjsť z dôvodu nevykonávanej správy a údržby objektov k úrazu občanov, ničeniu a poškodzovaniu objektu.

Obec Hričov sa však bráni. Ako uvádza vo svojom stanovisku starosta obce Dušan Ďuríček, v obci boli zrušené dve železničné priecestia, a to bez adekvátnej náhrady. „ŽSR namiesto plnohodnotnej náhrady za zrušené priecestie, cez ktoré bola zabezpečená dopravná obslužnosť obce, vybudovala megalomanský podchod, ktorý nie je možné použiť pre osobnú dopravu a nie je použiteľný ani pre záchranné zložky,“ uviedol hornohričovský starosta.
Okrem tohto priecestia bolo pri modernizácií trate ŽSR zrušené bez náhrady ešte jedno priecestie, ktoré zabezpečovalo dopravnú obslužnosť priemyselnej zóny Západ. Uvedené priecestia tvorili podľa Ďuríčka únikové zóny a prístupy záchranných zložiek v prípade mimoriadnych udalostí, ako je pretrhnutie hrádze na priehrade Horný Hričov alebo mimoriadnej udalosti v Zväze pre skladovanie zásob, ktorý skladuje milióny litrov PHM.

Železnice tvrdia, že odmietanie prevziať vyvolané investície do správy miest a obcí, je novým a množiacim sa problémom na viacerých ukončených stavbách modernizácie tratí. ŽSR sú v tomto prípade podľa hovorkyne bezmocné. "Obec je zároveň schvaľovateľom projektu, zároveň preberá objekt a zároveň rozhoduje o kolaudácii“, popísal legislatívnu situáciu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. ŽSR boli podľa generálneho riaditeľa nútené urobiť tento krok, aby občania vedeli, aká je pravda. "Každá obec, mesto, projekt modernizácie pripomienkovala a schválila, takže argumenty proti neobstoja, doplnil.

V prípade Horného Hričova lávku, ktorá bola pôvodne v Dolnom Hričove, ŽSR vôbec nepotrebovali a v rámci modernizácie sa mala demontovať. Premiestnená bola na žiadosť predošlého starostu Horného Hričova, ktorú má ŽSR aj v písomnej podobe.

Hornohričovský starosta však tvrdí, že napriek veľkej snahe obce o riešenie vzniknutých problémov sa u Železníc Slovenskej republiky stretli len s nezáujmom a aroganciou. ŽSR podľa Ďuríčka do dnešného dňa nereagovali na výzvu na odstránenie vád a nedorobkov, ktorú obec zaslala 20.06.2018. „Nie je pravda, že obec odmietla prevziať podchod. Obec deklarovala, že ak Železnice Slovenskej republiky uzatvoria zmluvu s obcou Horný Hričov o úhrade všetkých nákladov spojených so správou tohto megalomanského objektu, na ktorý obec nemá finančné zdroje a ani ľudské kapacity, obec Horný Hričov objekt prevezme. Tento návrh ŽSR zmietla zo stola a preto obec nemala inú možnosť ako prevzatie odmietnuť,“ doplnil .

Podchod aj zrekonštruovaná lávka boli súčasťou modernizácie železničného úseku Považská Teplá – Žilina. Náklady na presun lávky z Dolného Hričova do Horného Hričova dosiahli 130 tisíc EUR. Výstavba podchodu pre peších v Hornom Hričove stála 675 tisíc EUR. Celkovo bolo na tejto stavbe vybudovaných 271 stavebných objektov a 119 prevádzkových súborov. Vlaky týmto úsekom môžu jazdiť rýchlosťou do 160 km za hodinu.

V rámci opatrení na zamedzenie prístupu verejnosti do objektov, bol na lávke aj podchode osadený aj oznam ŽSR o dôvodoch ich uzatvorenia v znení: Objekt bol postavený na základe žiadosti samotnej obce Horný Hričov. Uvedený objekt boli Železnice Slovenskej republiky nútené uzatvoriť z dôvodu neochoty obce Horný Hričov, prevziať ho do svojej správy. Bez správcu objektu by mohli byť občania vystavení riziku úrazu.
„Už pár hodín potom však bol oznam strhnutý,“ uzavrela hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Foto: ilustračné

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info zo ŽILINY a okolia

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM