Technológie

Internet na Slovensku oslavuje 30 rokov: Tu je 5 krokov pre jeho bezpečné používanie

Slováci si tento mesiac pripomínajú už 30 výročie oficiálneho spustenia internetu vo vtedajšom Česko – Slovensku.

Ilustračný obrázok k článku Internet na Slovensku oslavuje 30 rokov: Tu je 5 krokov pre jeho bezpečné používanie
Zdroj: TASR

Obeťou môže byť každý

Národný bezpečnostný úrad pravidelne upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia ukradnúť citlivé informácie. Veľmi často sa zameriavajú na informácie ako prístupové heslá či údaje k platobným kartám a účtom.

Pritom nie je skupina, ktorá by sa nemohla stať obeťou podvodných mailov, SMS, fiktívnych eshopov či telefonátov. Online podvody zasahujú všetky vekové skupiny, mužov aj ženy.

Takmer každý druhý Slovák má osobnú skúsenosť s nejakým typom podvodu na internete. Medzi tie najčastejšie využívané triky podvodníkov sú phishingové (podvodný mail) a vishingové (podvodná SMS) komunikácie.

Podvod, ktorý je ťažko rozpoznať

Podvodníci sú čoraz trúfalejší a neváhajú zneužiť na podvod aj renomované firmy. Svojim obetiam posielajú podvodné e-maily a vytvárajú falošné stránky známych spoločností s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom.

Predávajú neexistujúci tovar na falošných e-shopoch, žiadajú o finančnú pomoc pre rodiny v sociálnej núdzi, ktoré ani neexistujú, či vystrašia klientov, že v počítači/telefóne majú nebezpečný vírus a ponúknu na inštaláciu program, ktorý ma pred vírusom chrániť. Avšak namiesto pomoci si klient stiahne program, ktorý sleduje dáta a citlivé údaje, ktoré podvodník následne zneužije.

Preto je potrebné vždy skontrolovať bezpečnosť danej stránky, nesťahovať si do zariadení aktualizácie z podozrivých adries a neplatiť za nevyžiadané služby.

Jedným z najnovších fenoménov je telefonát, v ktorom sa podvodník predstaví ako zamestnanec banky a vystraší klienta, že na jeho karte práve prebieha podozrivá operácia.

Následne mu ponúkne možnosť „zablokovať“ kartu, aby sa daná transakcia neuskutočnila. Vyžiada si všetky citlivé údaje a overovacie kódy.

„Žiadna banka od svojich klientov nepožaduje citlivé dáta, heslá do bankovej aplikácie či internetbankingu, PIN číslo ku karte a podobne,“ varuje Lenka Kalafut Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky.

„Jediným spôsobom, ako minimalizovať riziko, že sa stanete obeťou internetového podvodu, je zvýšená obozretnosť. V prípade akéhokoľvek podozrenia si danú spoločnosť overte vhodným spôsobom a kľudne zavolajte na ich callcentrum. Číslo si však vždy overte na oficiálnej stránke danej spoločnosti, nikdy nie z podozrivého mailu, ktorý vám prišiel,“ dodáva Kalafut Lendacká z Poštovej banky.

5 krokov pre bezpečné používanie internetu. Článok pokračuje na ďalšej strane.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM