Ilustračný obrázok k článku Máte dlhodobú DEPRESIU? Známou aktivitou získate 75 minút dobrej nálady
Zdroj: pixabay.com

Máte dlhodobú DEPRESIU? Známou aktivitou získate 75 minút dobrej nálady

Trpíte depresiami? Známou aktivitou získate viac ako hodinu dobrej nálady. A to stojí za to!

Monika Hanigovská Lifestyle
Monika Hanigovská Lifestyle

Máte dlhodobú DEPRESIU? Známou aktivitou získate 75 minút dobrej nálady

Trpíte depresiami? Známou aktivitou získate viac ako hodinu dobrej nálady. A to stojí za to!

Ilustračný obrázok k článku Máte dlhodobú DEPRESIU? Známou aktivitou získate 75 minút dobrej nálady
Zdroj: pixabay.com

Každý piaty Slovák trpí úzkostnými stavmi či depresiami. „Až 20 % slovenskej populácie má stredne závažné až závažné príznaky úzkosti, teda také, ktoré človeku prekážajú pri bežnom fungovaní,“ informuje o tom Národné centrum zdravotníckych informácií. Vyplýva to z minuloročného prieskumu a tento trend sa pravdepodobne odvtedy výrazne nezmenil. Ako proti tomu bojovať?

Vaše príbehy nás zaujímajú:

Ako nás cvičenie ovplyvňuje

Už niet pochýb o tom, že cvičenie môže byť pre ľudí s ťažkou depresívnou poruchou akýmsi prirodzeným posilňovačom nálady. No ako pripomína vedecký portál Science Alert, doteraz sme vedeli prekvapivo málo o bezprostredných účinkoch cvičenia na špecifické vlastnosti nálady a mysle u ľudí s depresiou, a to počas cvičenia aj bezprostredne po ňom.

„Mnoho predchádzajúcich výskumov o účinkoch cvičenia na duševné zdravie vo všeobecnosti využívalo veľmi široké meranie pohody,“ pripomína Jacob Meyer, odborník na kineziológiu.

Chronické formy depresie sú viac ako len akýmsi pocitom mrzutosti. „Pre mnohých je tu úplná strata radosti a potešenia, ktorá prichádza s depresívnymi epizódami – príznakom označovaným ako anhedónia,“ prízvukuje Science Alert.

Chronické formy depresie sa spájajú s narušenými kognitívnymi funkciami, stratou pamäte a majú vplyv na rýchlosť spracovania informácií. Vedci preto skúmali ako cvičenie ovplyvňuje primárne symptómy depresie. Výsledky sú potešujúce!

Zlepšenie už počas cvičenia

Dobrovoľníkov rozdelili do dvoch skupín. Prvá skupina sa venovala bicyklovaniu a druhá skupina odpočívala. Vedci si všimli, že približne v polovici cyklu cvičenci zaznamenali zlepšenie nálady, a tento stav si dokázali udržať najmenej 75 minút po skončení tréningu.

Anhedónia sa u nich neskôr ozvala, ale „v porovnaní s tými, ktorí pokojne odpočívali, to bol pozitívny výsledok.“ Odborníci sa domnievajú, že ľudí s depresiou by mohlo takéto okamžité zlepšenie nálady motivovať k aktívnejšiemu športovaniu.

Hodinové okno

Depresia môže oslabiť motiváciu. Napriek tomu je „cvičenie skvelá vec v stave depresívnej nálady,“ vraví odborník na kineziológiu.

Ľudia trpiaci depresiou získajú minimálne „hodinu dobrej nálady“, cez ktorú si môžu zmierniť dočasne svoj psychický stav alebo si dokážu naplánovať svoj deň o niečo lepšie.

Odborníci tento stav nazvali ako hodinové okno. Napriek tomu, že budú musieť urobiť ďalšie pozorovania, výsledky sú už teraz uspokojivé. „Výsledky naznačujú, že pre niekoho s depresiou je po cvičení v rámci časového okna jednoduchšie urobiť niečo psychicky či kognitívne náročné,“ vysvetľuje na záver odborník.

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín