Aktualizované MAK Správy Zo Slovenska

Otvoria škôlky a školy pre deti zdravotníkov? RODIČIA: Deti sa budú doma učiť inak

Menej domácich úloh, konzultácie s učiteľmi.

Ilustračný obrázok k článku Otvoria škôlky a školy pre deti zdravotníkov? RODIČIA: Deti sa budú doma učiť inak
Zdroj: TASR

O otvorení materských a základných škôl pre deti pracovníkov v zdravotníctve sa diskutuje, potvrdil to minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling z liberálnej SaS.

Ako dodal, v utorok chce na ústrednom krízovom štábe opäť túto tému otvoriť.

„Dlhodobo hovoríme o tom, že by sme chceli za nejakých prísnych bezpečnostných opatrení a na základe dobrovoľnosti otvoriť materské a základné školy pre pracovníkov v zdravotníctve a následne aj poradenské centrá,“ uviedol minister školstva.

Poznamenal, že sú to témy, o ktorých diskutujú s hlavným hygienikom, a túto tému chce v utorok otvoriť aj na ústrednom krízovom štábe. Ten bude zasadať od 14.00 h.

„Momentálne je to v stave, v akom to je, situáciu akceptujeme,“ poznamenal Gröhling. Ako doplnil, uvidí sa, ako sa bude situácia na Slovensku zlepšovať, a na základe toho a rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR sa bude konať.

Školy a školské zariadenia sú z dôvodu šírenia nového koronavírusu zatvorené od marca. Počas mimoriadneho prerušenia vyučovania v školách sa vzdelávanie realizuje dištančnou formou.

Ako učiť doma

Ministerstvo školstva predstavilo aj odporúčania, ako v aktuálnej situácii zredukovať učivo pre deti, ktoré sa učia z domu. Ako uviedol minister Gröhling, hlavnými vzdelávacími oblasťami sú jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a spoločnosť a človek a príroda.

Minister poznamenal, že učitelia sa snažia akýmkoľvek spôsobom nahradiť plnohodnotné vzdelávanie, rovnako vníma aj rodičov, ktorí musia deťom neraz pomáhať pri učení. Usmernenie má podľa neho zredukovať učivo za posledné mesiace školského roka a ukázať to, čo je obsahovo dôležité.

Ide o viac ako 80-stranové usmernenie, ktoré určuje hlavné vzdelávacie oblasti pre všetky ročníky škôl.

Riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) Miroslava Hapalová uviedla, že mnohé školy si už poradili a vytvorili si systémy, ako vyučovať žiakov na diaľku. Okrem hlavných vzdelávacích oblastí, v rámci ktorých môžu učitelia zadávať aj úlohy a vyhodnocovať, ŠPÚ vymedzil aj komplementárne vzdelávacie oblasti.

„Medzi ne patria oblasti ako človek a hodnoty, človek a svet práce, umenia a kultúra a zdravie a pohyb,“ priblížila Hapalová.

Ako dodala, vymedzenie vzdelávacích oblastí na hlavné a komplementárne nevypovedá o hodnote predmetov v rámci všeobecného vzdelávania. Rozdelenie zohľadňuje povahu predmetov a možnosti súčasnej organizácie vzdelávania v domácom prostredí.

Menej hodín

Ministerstvo nariadilo zmeniť množstvo vyučovacích hodín pre žiakov.

Štátny pedagogický ústav odporúča, aby triedni učitelia zostavili týždenný rozvrh pre každú triedu tak, aby aktivity pre deti neboli príliš zaťažujúce. Rodičia sa totiž sťažovali, že mnohí učitelia posielajú deťom priveľa úloh, nekomunikujú medzi sebou a netušia tak, ako sú deti preťažené.

Určená záťaž žiakov na týždennej báze je tak nasledovné:

  • Pre žiakov 1. až 3. ročníka je to 5 až 8 hodín týždenne.
  • Pre 4. a 5. ročník je to 8 až 10 hodín.
  • Pre 6. a 7. ročník je to 10 až 15 hodín.
  • Pre žiakov 8. a 9. ročníka je to 12 až 15 hodín týždenne.

Pre deti prvých štyroch ročníkov ministerstvo školstva odporúča, aby učitelia kombinovali v jeden deň najviac dve vzdelávacie oblasti. Pričom Jazyk a komunikácia, teda najmä slovenčina, by mala mať denné zastúpenie.

Od 5. do 9. ročníka ministerstvo odporúča, aby mali žiaci jeden deň vymedzený pre jednu vzdelávaciu oblasť, alebo kombinoval dve vzdelávacie oblasti.

Pokiaľ škola využíva online platformu na vzdelávanie detí, ministerstvo odporúča, aby žiakom posielali úlohy a aktivity raz denne v dohodnutom čase a v rozmedzí od 8.00 do 16.00.

Ak škola neučí online, doručovať úlohy a aktivity má len jedenkrát za týždeň.

Odporúčané sú aj konzultácie školy/učiteľov s rodičmi.

„Je dôležité, aby v tejto situácii školy nerezignovali a snažili sa zabezpečiť dostupné vzdelávanie pre všetkých žiakov,“ vraví Hapalová.

Bez známok aj prepadávania

Minister od začiatku prerušenia vyučovania učiteľov vyzýval, aby deťom nedávali známky 4 a 5 a neskôr nariadil zrušenie známkovania vo všetkých ročníkoch základných škôl. Odporučil deti hodnotiť len slovne.

Na koncoročnom vysvedčení majú učitelia na výber. Klasické známky alebo slovné hodnotenie.

Zdroj: Dnes24.sk/TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM