MI Rôzne

RADÍME: Ako vrátiť nevhodný darček počas lockdownu, keď sú obchody zatvorené?

Ani lockdown a prísne protipandemické opatrenia vás nemôžu obrať o vaše spotrebiteľské právo vrátiť tovar kúpený cez internet.

Ilustračný obrázok k článku RADÍME: Ako vrátiť nevhodný darček počas lockdownu, keď sú obchody zatvorené?
Zdroj: pixabay.com / CC0 1.0

Každý to už zrejme zažil, či už ako sklamaný obdarovaný, alebo ten, čo kúpil nevhodný darček. Poradíme vám, aké sú vaše možnosti tovar po Vianociach vrátiť.

Či už je to nevhodný darček, alebo nie, je dobré poznať podmienky vrátenia.

Pozor, kde kupujete!

Pri vracaní nevhodných darčekov je zásadný rozdiel, či bol tovar kúpený na internete alebo v kamennej predajni. Výhodu majú nákupy v e-shopoch, kde máte zo zákona dva týždne na rozmyslenie a to v celej EÚ.

„Vo všetkých členských štátoch EÚ musia internetové obchody poskytnúť spo­trebiteľom 14-dňovú lehotu na prehodnotenie svojho nákupu, počas ktorej môžete svoj nákup vrátiť,“ uvádza stránka Európskeho spotrebiteľského centra.

Ak ste kupovali fyzicky v kamennej predajni, máte smolu. Obchodník nemá žiadnu povinnosť prijať späť bezchybný tovar. Samozrejme, výnimkou sú reklamácie, ktoré môžete v zásade uplatniť v lehote až dva roky. Podmienkou je predloženie pokladničného blo­ku.

Môžete sa však s obchodníkom pri kúpe dohodnúť, že vám po sviatkoch nevhodný darček vymení za iný. Ak súhlasí, je to len prejav jeho dobrej vôle a prozákazníckeho prístupu.

Špeciálne vianočné akcie

Ak nakupujete cez internet, myslite na niekoľko výnimiek, na ktoré sa právo vrátenia tovaru do dvoch týždňov nevzťahuje. Ide najmä o výrobky, ktoré boli vyrobené na mieru, tovar podliehajúci skaze, letenky, vstupenky na koncert, rezervácie v hoteli či v reštaurácii.

Mnohé e-shopy sa v čase vianočných nákupov snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a umožňujú im predĺženú lehotu na vrátenie tovaru po Vianociach.

Túto možnosť treba hľadať v obchodných podmienkach alebo aktualitách na stránke predajcu, ktorý určí, do akého januárového dátumu môžete nevhodný darček vrátiť alebo vymeniť bez udania dôvodu.

Tovar môžete po Vianociach zvyčajne vrátiť do 15. januára, alebo môže to byť aj iný dátum.

Oslovili sme niekoľko veľkých internetových predajných portálov s otázkou, ako majú vyriešenú túto tému. Takmer vždy platí, že najprv je nutné označiť pri vytváraní objednávky možnosť „výmena nevhodného darčeka.“ Ak ste na to v decembri pri kúpe nemysleli, môžete mať problém.

„Zákazníci majú možnosť vrátiť nevhodné vianočné darčeky do 31. 1. 2021 bez ohľadu na dátum kúpy. Táto služba je zadarmo, ale je nutné, aby si ju zákazník zvolil v nákupnom košíku už v priebehu vytvárania objednávky,“ uviedol pre Dnes24 portál mall.sk.

Rovnaké podmienky platia aj na portáli alza.sk. Ale pozor! Nie vždy to znamená, že vám obchodník vráti späť peniaze.

„Po vrátení tovaru automaticky zasielame poukaz na ďalší nákup v Alze v hodnote vráteného darčeka. Poukaz je platný do 14. 2. 2021,“ uvádza pre Dnes24 portál alza.sk.

Internetoví obchodníci uisťujú, že vrátenie tovaru nijako neovplyvňujú súčasné protipandemické opatrenia. Zákazníci môžu využiť poštu, alebo stále otvorené bezkontaktné samoobsloužné body, ktorých zoznam je na stránke konkrétneho portálu.

Prečítajte si tiež

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM