RÝCHLE SPRÁVY

EP požaduje viacero zmien v budúcom zákone EÚ o pravidlách politickej reklamy

<p> Brusel 2. februára (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) podporili vo štvrtok mnohé zmeny v navrhovaných pravidlách politickej reklamy, aby sa voľby a referendá v krajinách EÚ stali transparentnejšími a odolnejšími voči zasahovaniu zo zahraničia. Informuje o tom spravodajca TASR.</p><p> Poslanci vyjadrili podporu rokovacej pozícii, ktorú navrhol Výbor EP pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa – za rokovací mandát zahlasovalo 433 poslancov, 61 bolo proti a 110 sa zdržalo hlasovania. </p><p> Hlasovanie v pléne umožňuje hlavnému vyjednávačovi EP, francúzskemu europoslancovi Sandrovi Gozimu, začať rokovania so zástupcami členských štátov s cieľom dohodnúť sa na texte legislatívy z dielne Európskej komisie ešte pred voľbami do Európskeho parlamentu v roku 2024.</p><p> Podľa zmien, ktoré poslanci urobili v návrhu eurokomisie, môžu poskytovatelia reklamy použiť iba osobné údaje výslovne poskytnuté na on-line politickú reklamu. Mikrocielenie, stratégiu, využívajúcu spotrebiteľské a demografické údaje na identifikáciu záujmov jednotlivcov, už nebude možné využívať.</p><p> Parlament presadil aj všeobecný zákaz používania údajov maloletých.</p><p> Poslanci navrhli, aby sa subjektom so sídlom mimo Únie zakázalo financovanie politickej reklamy v EÚ, a požadujú významné zmeny budúceho zákona s cieľom zabezpečiť, aby občania, inštitúcie a novinári mali ľahký prístup k informáciám o politickej reklame. Okrem iných návrhov ide o vytvorenie on-line úložiska pre všetky on-line politické reklamy a s nimi súvisiace údaje.</p><p> Malo by to zjednodušiť získavanie informácií o tom, kto financuje reklamu, o jej nákladoch a pôvode použitých peňazí. Medzi ďalšie informácie, ktoré by mali byť zverejnené, patrí aj to, či bola reklama pozastavená z dôvodu porušenia pravidiel, informácie o konkrétnych skupinách osôb, na ktoré sa reklama zameriavala, o tom, aké osobné údaje boli použité na tento účel, a o počtoch zhliadnutí a súvisiacich on-line aktivít. Cieľom EP je poskytnúť novinárom osobitné právo na získanie takýchto informácií.</p><p> Zákonodarcovia požadujú aj možnosť pravidelného ukladania sankcií za opakované porušenie pravidiel a povinnosť veľkých poskytovateľov reklamných služieb pozastaviť poskytovanie služieb na 15 dní konkrétnemu klientovi v prípade závažného a systémového porušenia. Komisia by mala určiť minimálne finančné sankcie platné v celej EÚ.</p><p> Na základe prijatého textu sa posilnia aj právomoci vnútroštátnych orgánov a Európskemu výboru pre ochranu údajov sa umožní prevziať vyšetrovanie porušenia predpisov a presadzovať pravidlá.</p><p> Členské štáty sa na svojom mandáte pre rokovania o tejto právnej norme dohodli v decembri 2022, čo znamená, že môže začať proces rokovaní medzi oboma euroinštitúciami.</p><p/><p/><p> (spravodajca TASR Jaromír Novak) dem</p>
Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín