Jakub Forgács Zo Slovenska Technológie

Slovenský VYNÁLEZ mieri na cesty: ZACHRÁNIŤ môže desiatky životov ročne

Novinka dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že auto skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu.

Ilustračný obrázok k článku Slovenský VYNÁLEZ mieri na cesty: ZACHRÁNIŤ môže desiatky životov ročne
2
Galéria
Zdroj: Predné brzdové svetlo

Slovenský vynález, ktorý uspel v najrozsiahlejšom európskom testovaní, je už len krok od legálneho zavedenia na naše cesty.

Poslanci NR SR budú v septembri rozhodovať o dobrovoľnom zavedení predného brzdového svetla (PBS).

„Bezpečnostný prvok, ktorý počas testov znížil nehodovosť o preukázateľných 12 %, má podľa analýz Žilinskej univerzity potenciál zabrániť takmer 1 718 nehodám, zachrániť 39 životov a ušetriť slovenskej ekonomike až 166 miliónov eur ročne,“ uviedla Paula Ďuranová, hovorkyňa projektu Predné brzdové svetlo.

Presvedčivé výsledky

Prínosy predného brzdového svetla podľa Ďuranovej potvrdil rozsiahly výskum, do ktorého sa zapojilo vyše 3-tisíc vozidiel, ktoré najazdili 38 miliónov kilometrov. „Výsledky boli natoľko presvedčivé, že projekt teraz pozorne sleduje celá Európska komisia a záujem prejavili krajiny ako Taliansko, Česko, Švajčiarsko a Turecko,“ spomenula.

„Pri zanedbateľných nákladoch na jedno vozidlo má zavedenie predné brzdové svetlo len na 10 % vozidiel na Slovensku potenciál ušetriť až 166,46 milióna eur ročne vďaka odvráteniu 1 718 nehôd a záchrane priemerne 39 ľudských životov každý rok,“ pokračovala hovorkyňa.

„Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no mimoriadne efektívny nástroj, ako predchádzať nedorozumeniam v doprave, ktoré sa často končia tragicky. Dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že vozidlo skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu,“ uvádza Miloš Poliak, dekan Žilinskej univerzity, ktorá výskum realizovala.

Dobrovoľná novinka

„Prípadné zavedenie predného brzdového svetla bude pre vodičov plne dobrovoľné,“ poznamenala Ďuranová.

Ako ďalej uviedla Ďuranová, náklady na jeho inštaláciu sa počas výskumu pohybovali na úrovni len niekoľkých eur. „Prípadná cesta do zahraničia, kde legislatíva predné brzdové svetlo zatiaľ nepozná, je vyriešený povinným manuálnym vypínačom. Vodič ním svetlo pred cestou za hranice jednoducho deaktivuje, čím vozidlo spĺňa všetky medzinárodné predpisy. Slovensko ako európsky líder sa môže stať prvou krajinou v EÚ, ktorá dá tomuto bezpečnostnému prvku zelenú,“ uviedla ďalej so slovami, že sa tak stane lídrom v inováciách v oblasti dopravnej bezpečnosti, ktorého dáta a legislatívny postup budú slúžiť ako vzor pre ostatné členské štáty.

„Počas celého výskumu nebola zaznamenaná jediná nehoda spôsobená použitím PBS,“ povedala hovorkyňa. Testovanie na Slovensku bolo podľa jej slov podmienkou Európskej komisie (EK), pre ďalšie zavedenie na európskej úrovni. „Na európskych cestách zomiera ročne viac ako 20-tisíc ľudí ročne a jedným z cieľov Európskej únie je zachrániť životy a znížiť počty obetí na cestách,“ dodala na záver.

Ďalšie aktuálne správy

Predné brzdové svetlo
2
Galéria
Zdroj: Predné brzdové svetlo
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM