Magazín Lifestyle

Smola, nemeckí vedci existenciu života po smrti vraj nedokázali

V júni 2020 sa na slovenskom Facebooku objavil článok, v ktorom sa tvrdí, že nemeckí vedci dokázali, že život po smrti existuje.

Ilustračný obrázok k článku Smola, nemeckí vedci existenciu života po smrti vraj nedokázali
Zdroj: TASR

V skutočnosti ide o preklad článku z angličtiny, pričom originál bol prvýkrát zverejnený na satirickej stránke v auguste 2014. TASR upozorňuje na dezinformácie v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.

Slovenský internetový magazín somzena.sk publikoval 8. júna článok s titulkom "Nemeckí vedci dokazujú, že život po smrti EXISTUJE! Toto nás podľa nich čaká ". Od uverejnenia nazbieral príspevok viac ako 1500 zdieľaní.

Článok sa odvolával na štúdiu, ktorú mal vykonať tím psychológov a lekárov z Technickej univerzity v Berlíne (Technische Universität Berlin – TUB). Táto univerzita v hlavnom meste Nemecka existuje, príbeh o tejto štúdii je však hoax. Ide o preklad článku, ktorý bol v origináli uverejnený na satirickom webe.

V článku sa píše, že štúdiu vykonali pod dohľadom lekára Bertholda Ackermanna. Vedci vraj študovali 944 dobrovoľníkov v priebehu štyroch rokov. Údajne im podávali adrenalín, DMT (silné psychedelikum) a iné lieky na docielenie stavu klinickej smrti. Po oživení z „18 minút trvajúcej klinickej smrti“ malo dôjsť k „oživeniu bez poškodenia“. Dobrovoľníci následne vraj popisovali spomienky na levitáciu, dokonalú harmóniu, teplo a pokoj. Podľa článku malo ísť o dôkaz života po smrti.

Predmetný článok zdieľala aj facebooková stránka Rady a recepty starých mám na nezaplatenie s popisom** „Vynikajúca roláda, ktorá poteší každú jednu návštevu“**. Aj napriek tomu, že tento popis zjavne nemal nič spoločné s obsahom článku, prezdieľalo ho viac ako 1000 ľudí.

Satira

V skutočnosti je tento článok iba preloženou verziou satirického článku, pôvodne uverejneného 29. augusta 2014 na satirickej webovej stránke World News Daily Report (WNDR), ktorej slogan znie: „Kde na faktoch nezáleží“. Stránka sa venuje vydávaniu fantastických a škandálnych článkov.

Autori však sami priznávajú, že ide o fiktívne správy, čo je uvedené v sekcii „Disclaimer“: „World News Daily Report preberá všetku zodpovednosť za satirickú povahu svojich článkov a za fiktívnu povahu ich obsahu. Všetky postavy, ktoré sa objavujú v článkoch na tejto webovej stránke – aj tie, ktoré sa odvíjajú od skutočných osôb – sú úplne fiktívne a akákoľvek podobnosť medzi nimi a akoukoľvek osobou, živou, mŕtvou alebo nemŕtvou, je čisto zázrakom,“ uvádza web WNDR.

Agentúra AFP nenašla na internete žiadnu stopu po nemeckom lekárovi či vedcovi s menom Berthold Ackermann, tobôž nie s prepojením na TUB. Vyhľadávanie pomocou Googlu pre toto meno vrátilo iba výsledky súvisiace s pôvodným satirickým článkom.

AFP kontaktovala aj univerzitu kvôli potvrdeniu či vyvráteniu tvrdení v článku. Silvia Dinaro z komunikačného oddelenia univerzity v emaile potvrdila, že osoba s menom Dr. Berthold Ackermann nie je a nikdy ani nebola zamestnaná na Technickej univerzite v Berlíne.

Agentúra AFP nenašla ani žiadny dôkaz o vedeckom výskume na viac ako 900 dobrovoľníkoch, ktorí by absolvovali skúsenosť blízku smrti.

Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie