Ilustračný obrázok k článku Tropické teploty robia problémy aj na železniciach: Technické zariadenia sa prehrievajú
Zdroj: TASR/Dano Veselský

Tropické teploty robia problémy aj na železniciach: Technické zariadenia sa prehrievajú

Teplo, teplo a opäť raz teplo. Horúčavy, ktoré trvajú už niekoľko dní, komplikujú spúšťanie klimatizačných zariadení vo vozňoch.

Správy Zo Slovenska
Správy Zo Slovenska

Tropické teploty robia problémy aj na železniciach: Technické zariadenia sa prehrievajú

Teplo, teplo a opäť raz teplo. Horúčavy, ktoré trvajú už niekoľko dní, komplikujú spúšťanie klimatizačných zariadení vo vozňoch.

Ilustračný obrázok k článku Tropické teploty robia problémy aj na železniciach: Technické zariadenia sa prehrievajú
Zdroj: TASR/Dano Veselský

Extrémne teploty sa prejavujú aj na technických zariadeniach vo vlakoch, pri ktorých dochádza k poruchám z dôvodu tepelných ochrán. Pre TASR to uviedli zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Príkladom je aj prehrievanie klimatizačných jednotiek, pretože teplota v koľajisku je o niečo vyššia ako reálna teplota prostredia.

Klimatizované vozne

„Klimatizačné jednotky pracujú takmer nepretržite. Ak dôjde k prehriatiu, tepelné ochrany nedovolia spustiť chladiaci agregát. Ak dôjde k poklesu teploty, agregát opäť pracuje,“ spresnil hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Jednou z príčin, ktoré majú vplyv na správnu a nepretržitú funkciu klimatizácie vo vlakoch v osobných vozňoch, je podľa hovorcu aj časté sťahovanie zberača HKV pri výlukách a opravách trate.

„Náhle kolísanie napätia má vplyv aj na fungovanie klimatizácie, ktorá na opätovný nábeh potrebuje čas. Navyše na každej zastávke sa otvárajú viaceré dvere a prichádza znovu k zohriatiu vnútorného prostredia,“ uviedol Kováč. ZSSK zároveň upozorňuje, že v záujme zdravia cestujúcich musí vo svojich vlakoch zohľadňovať rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou, ktorý by mal byť maximálne sedem stupňov. „To môžu cestujúci pri vyšších vonkajších teplotách počas horúčav vnímať ako nedostatočné, respektíve ako nekomfort,“ poznamenal hovorca ZSSK.

Vlakový dopravca upozornil, že klimatizácia v jeho modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy. V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 stupňov Celzia.

Nie všetky

ZSSK má v momentálne platnom grafikone vlakovej dopravy naplánované nasadenie 619 železničných koľajových vozidiel. Z toho klimatizovaných je zhruba 80 percent (498 vozňov) a neklimatizovaných približne 20 percent (121 vozňov).

V diaľkovej doprave je podľa plánu nasadených 288 železničných koľajových vozidiel, z toho 268 je klimatizovaných (93,1 percenta) a 20 neklimatizo­vaných (6,9 percenta). V regionálnej a prímestskej doprave je nasadených celkom 331 vozidiel, z čoho je 234 (70,7 percenta) klimatizovaných a 97 (29,3 percenta) neklimatizovaných. Všetky osobné vozne, ktoré prejdú modernizáciou či rekonštrukciou, sú podľa ZSSK klimatizované.

Železničiari v horúčavách

ZSSK deklaruje, že dbá na starostlivosť o svojich zamestnancov počas horúčav. Napríklad pre rušňovodičov či vlakvedúcich poskytuje dopravca príspevok na občerstvenie. V prípade, že v období od 15. mája do 15. septembra vystúpi teplota nad 30 stupňov Celzia, majú nárok aj na ďalšiu občerstvovaciu poukážku za zmenu.

Ďalšie aktuálne a zaujímavé správy z domova a zo sveta nájdete aj na našej stránke Dnes24 a Facebooku.

Zostaňte v obraze! Ďalšie správy z domova i zo sveta

Zdroj: TASR
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín