Aktualizované ELA Správy Zo Slovenska

Ohrozená dovolenka? Obľúbená cestovka Slovákov hlási problémy

Cestovná kancelária hovorí o mimoriadne vážnych okolnostiach, pre ktoré nebude pokračovať v predaji a realizácii letnej sezóny 2020.

Ilustračný obrázok k článku Ohrozená dovolenka? Obľúbená cestovka Slovákov hlási problémy
Zdroj: TASR

Aktualizované 17:00 Krok cestovnej kancelárie Aeolus, ktorá sa rozhodla nepokračovať v predaji a realizácii letnej sezóny 2020, je najmä následkom jej nie celkom úspešných uplynulých sezón. Pre TASR to uviedol prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes.

Aeolus podľa neho ovplyvnilo aj uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX a sčasti sa ho dotkla aj situácia okolo nového koronavírusu. Berkes komunikoval s predstaviteľmi cestovnej kancelárie, ktorí ho uistili, že sú si vedomí následkov rozhodnutia nerealizovať tohtoročnú letnú sezónu.

Problémy aj v minulosti

Berkes priblížil, že ak Aeolus dokáže vyrovnať všetky záväzky, ktoré má voči klientom, tak môže následne pokračovať v činnosti. Ak by však mali problém s týmto plnením, tak v najbližšej dobe pravdepodobne vyhlásia insolventnosť.

Dôležité však podľa neho je, že cestovná kancelária mala problémy už po minulé roky. Zdôraznil, že pre „zdravé“ cestovné kancelárie nie je v súčasnej dobe dôvod vyhlásiť insolventnosť. Veľké cestovné kancelárie sa totiž sústredia z 90 % na letnú sezónu a nie sú ešte povinné „plniť.“ Majú však zároveň dostatok času jednať o tom, ako bude vyzerať budúcnosť. Berkes tak neočakáva v tejto fáze nejakú „reťazovú reakciu“ cestovných kancelárií.

Do začiatku letnej sezóny 2020 je podľa neho ešte dosť času. Nedá sa tak zatiaľ povedať, ako bude vyzerať. Určite však podľa jeho slov bude poznačená, nejakým spôsobom zmenená či zúžená.

Cestovná kancelária Aeolus, ktorá sa zameriava najmä na zájazdy do Grécka či Turecka, hovorí o mimoriadne vážnych okolnostiach, pre ktoré nebude pokračovať v predaji a realizácii letnej sezóny 2020.

„Momentálne sú naše kancelárie zatvorené, k dispozícii sú infolinky. Keďže aj úrady pracujú v obmedzenom režime, v tejto chvíli nevieme poskytnúť podrobnejšie informácie. O všetkých ďalších krokoch vás budeme prostredníctvom našej stránky informovať hneď, keď to bude v tejto mimoriadnej situácii možné a nám známe,“ uvádza vedenie Aeolusu na svojej webovej stránke.

Karanténa všetko brzdí

Aeolus v ČR v pondelok na sociálnej sieti potvrdil, že voči spoločnosti v Česku sa uskutočňuje insolvenčné konanie, o ktorom však zatiaľ nebolo rozhodnuté.

Až na základe výsledku tohto konania bude môcť cestovná kancelária, ako podotkla, podniknúť ďalšie kroky. Ubezpečila, že všetkých bude informovať a kontaktovať.

„Aj vzhľadom na karanténu sú naše možnosti obmedzené, ale všetko riešime,“ uistila cestovná kancelária. Na skutočnosti okolo cestovnej kancelárie upozornil Denník E.

Ako stornovať?

Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) začiatkom marca odporučila postupy cestovným kanceláriám a agentúram pri riešení žiadostí klientov ohľadom odstúpenia od zmluvy o zájazde bez zaplatenia storno poplatku v súvislosti s aktuálnym vývojom situácie ohľadom koronavírusu COVID – 19.

„V súvislosti s výskytom koronavírusu má zákazník právo odstúpiť od zmluvy o zájazde bez zaplatenia storno poplatku len vtedy, ak cestovná kancelária nie je schopná dodržať podmienky vyplývajúce zo zmluvy o zájazde z dôvodu uzatvorenia cieľového miesta kompetentnými orgánmi a zavedenia karantény. To znamená, že CK nie je schopná klienta na zájazd dopraviť, alebo zabezpečiť služby cestovného ruchu, ktorú si klient objednal a zaplatil. Pokiaľ v cieľovom mieste fungujú všetky služby v obvyklom režime( hotel, lanovka, doprava, verejné služby a pod.) nie je naplnená podstata mimoriadnej okolnosti. Klient má však právo zájazd stornovať kedykoľvek v súlade so všeobecnými zmluvnými podmienkami jednotlivých cestovných kancelárií,“ informuje SACKA.

CK Aeolus je do konca roka 2020 poistená pre prípad insolventnosti v poisťovni Allianz – Slovenská poisťovňa, a.s. Táto grécka cestovka pôsobí na slovenskom trhu v oblasti cestovného ruchu od roku 1993 a zastúpenie v Českej republike má od roku 2002.

Hrozí obrovský krach

Covid-19 úplne ochromil turizmus a cestovanie. Cestovné kancelárie a agentúry vyzvali 17. marca Európsku komisiu, aby umožnila pružnejšie uplatňovanie európskych pravidiel týkajúcich sa balíkov cestovných služieb.

Šírenie vírusu Covid-19 každým dňom viacej spomaľuje európsku ekonomiku. Nevyhnutné rozhodnutia za účelom zadržania korónovej pandémie závažne obmedzujú verejný život a takmer úplne pozastavujú cestovanie a cestovný ruch.

Vzhľadom na to, že toto je kríza zatiaľ nepredvídateľných rozmerov od začiatku európskej integrácie, komunita európskych cestovných kancelárií a agentúr vyzýva Európsku komisiu, aby naďalej vydávala silný signál európskemu cestovnému priemyslu.

Je potrebné nájsť rýchle riešenie masívneho rušenia cestovania z dôsledkov uzatvárania hraníc a negatívnych cestovných odporúčaní. Stornovanie ciest spôsobuje v súčasnosti nadmerné odtoky likvidity, čo môže viesť vo veľmi blízkej budúcnosti k insolvencii tisícok cestovných spoločností (kancelárií a agentúr).

Pawel Niewiadomski, Prezident ECTAA, uviedol: „Vlády a priemysel spolupracujú na hľadaní praktických riešení pre cestovné spoločnosti a ich klientov, ako napríklad namiesto vracania peňazí zákazníkom, poskytovanie poukážky na cestovanie až po krízovom stave. Potrebujeme, aby Európska komisia udelila túto výnimočnú flexibilitu pri uplatňovaní smernice 2015/2302 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách. Je to v záujme nás všetkých: zákazníkov, cestovných spoločností, dodávateľov a vlád.“

Ako ďalej dodal, „Keď budú cestovné spoločnosti skrachované a nebudú žiadne prostriedky na poskytnutie refundácií, zákazníci tým nič nezískajú.“

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM