
Bakelitové autíčko oslavuje: Legendárny TRABANT sa zrodil pred 65 rokmi
Charakteristický zvuk a karoséria vyrobená z duroplastu. Tak by sa dalo v skratke opísať ľudové auto, ktoré schádzalo z výrobných liniek bývalého NDR.
Bakelitové autíčko oslavuje: Legendárny TRABANT sa zrodil pred 65 rokmi
Charakteristický zvuk a karoséria vyrobená z duroplastu. Tak by sa dalo v skratke opísať ľudové auto, ktoré schádzalo z výrobných liniek bývalého NDR.

Od momentu, kedy z výrobného pásu zišiel prvý model trabantu, legendárneho auta, ktoré dlhé roky brázdilo cesty bývalých socialistických krajín, uplynulo v pondelok 7. novembra neuveriteľných 65 rokov.
Lacná výroba
V deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie (VOSR) 7. novembra 1957 uzrel svetlo sveta v bývalej Nemeckej demokratickej republike (NDR) v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau prvý model Trabant P50, automobilový symbol bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko. Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500. Názov Trabant vyhral v ankete medzi zamestnancami automobilky.
Najväčšiu inováciu z hľadiska automobilového priemyslu priniesla vtedajšia východonemecká automobilka v použití duroplastu na výrobu jednotlivých dielov karosérie. Trabant mal samonosnú oceľovú karosériu obalenú do karosárskych duroplastových dielov. Návrhári a konštruktéri zvolili duroplast vďaka lacnej výrobe z odpadovej bavlny dovezenej z bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR) a umelej živice.
NDR sa tak vyhla vysokým finančným nákladom na dovoz ocele.
Charakteristický zvuk
Už prvý model trabantu mal moderné nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Auto sa vyznačovalo skromným interiérom vhodným pre šoféra a troch pasažierov. Asi najcharakteristickejšou vlastnosťou tohto, ale aj ďalších modelov trabantu bol jeho zvuk, ktorý automobil vyludzoval vďaka vzduchom chladenému dvojtaktnému motoru.
Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 21 sekúnd. Maximálnu rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť bola 112 km/h. Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe. Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.
Prečítajte si tiež
Milióny vyrobených kusov
Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný. Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988.
Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991. Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130-tisíc kusov.
Otestujte sa
Myslíte si, že vás legendárne auto nemá čím prekvapiť? Overte si svoje vedomosti v našom zábavnom kvíze!
Kliknite SEM: Dávka nostalgie. Ako si pamätáte na legendárny Trabant?
V kvíze sa vám postupne zobrazí desať otázok. Ku každej máte na výber z troch možností, správna je, samozrejme, vždy len jedna. Avšak pozor, na odpoveď na každú otázku máte len 15 sekúnd.
Ak nestihnete odpovedať v limite, otázka bude hodnotená ako nezodpovedaná. Kvíz bude okamžite vyhodnotený a vy zistíte, na koľko otázok ste odpovedali správne.
Testujte a bavte sa
Kvíz môžete kedykoľvek opakovať a vylepšovať si svoje skóre. Výsledok kvízu môžete jednoducho, jediným kliknutím, zdieľať na Facebooku a pochváliť sa ním i vaším priateľom.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Ďalšie lákavé články

- VYSMIALI tínedžerku, ktorá 70-eurovú kabelku označila za luxus: JEJ REAKCIA dostala aj výrobcu
- Podali si ho na ZÁCHODE! Rapera z USA, ktorý odštartoval kariéru na Slovensku, zmlátili
- Vyšetrovanie HRÔZOSTRAŠNEJ nehody na Zochovej ja ukončené: Koľko hrozí teraz Dědečkovi?
- Nové ZISTENIA o záhadnej tragédii v Petržalke: Obete boli z prominentnej lekárskej rodiny
- Švédske cesty brázdia deti na Porsche či BMW: Netreba im ani vodičák! Ako je to možné?
- Obrovský SMÚTOK v slovenskom hokeji: Zomrel legendárny tréner Slovana, Košíc či Zvolena
- Šokujúce VIDEO známeho Slováka: Majú skoro 15, treba sem chodiť za dievčatami
- Inštalácia fotovoltiky na rodinný dom: Viete, aký VÝKON by mala mať?
- Východniarske eko vozidlo? Michalovcami sa RÚTIL kontajner, Slováci sa bavia, VIDEO
- VIETE, ako by sa volali svetové filmy, keby ich preložil VÝCHODNIAR?
- Obrovský SMÚTOK v slovenskom hokeji: Zomrel legendárny tréner Slovana, Košíc či Zvolena
- VYSMIALI tínedžerku, ktorá 70-eurovú kabelku označila za luxus: JEJ REAKCIA dostala aj výrobcu
- Východniarske eko vozidlo? Michalovcami sa RÚTIL kontajner, Slováci sa bavia, VIDEO
- NEUVERITEĽNÁ drzosť Hudáčka: Dovolil si napodobniť Demitru a VYŠLO mu to! VIDEO
- Pomsta za zaslanie migov? Ruskí hekeri zaútočili na slovenské weby a poslali nám ODKAZ!
- Influencerka vo videu ŠOKUJE: Išla som na plastiku, aby sa moje DETI narodili s peknými nosmi
- Ukončili výrobu IKONICKÝCH žuvačiek: KONIEC legendy z regálov obchodov a benzínok!
- Drzý východniarsky pes je hviezdou internetu: Fenku menom Pampi Slováci milujú, VIDEO
- Pre lajky všetko? Hlúpy turista skočil v Benátkach z obrovskej výšky rovno do kanála, VIDEO
- Rodičia, pri narodení dieťaťa dostanete o takmer 700 eur VIAC: Má to však HÁČIK!