Ilustračný obrázok k článku TOP aplikácie, ktoré pred zaspávaním „brzdia“ spánok: Obľubujú ich aj Slováci!
Zdroj: pixabay.com

TOP aplikácie, ktoré pred zaspávaním „brzdia“ spánok: Obľubujú ich aj Slováci!

Fenomén sociálnych sietí a aplikácií sa odrazil aj na našich návykoch. A tak mnohí zaspávame so smartfónmi v ruke.

Monika Hanigovská Lifestyle
Monika Hanigovská Lifestyle

TOP aplikácie, ktoré pred zaspávaním „brzdia“ spánok: Obľubujú ich aj Slováci!

Fenomén sociálnych sietí a aplikácií sa odrazil aj na našich návykoch. A tak mnohí zaspávame so smartfónmi v ruke.

Ilustračný obrázok k článku TOP aplikácie, ktoré pred zaspávaním „brzdia“ spánok: Obľubujú ich aj Slováci!
Zdroj: pixabay.com

Prezeráte si pred spaním sociálne siete či prechádzate prstom po rôznych aplikáciách? Je vám prirodzené v tomto čase ešte riešiť prácu alebo iné činnosti? Ak ste si aspoň raz odpovedali „áno“, patríte do skupiny ľudí, ktorých rady sa stále rozširujú.

Niektorí s nimi doslova zaspávajú, čo má značný vplyv na kvalitu spánku. Informuje o tom portál Sleep Junkie, ktorý sa špecializuje na spánok.

Prokrastinácia pomsty?

Podľa odborníčky na spánok Dorothy Chambersovej je to akási „prokrastinácia pomsty“. „Odkladáme spánok, aby sme robili iné nedôležité veci, na ktoré sme cez deň nemali čas,“ vysvetľuje vedecká pracovníčka.

„Je odrazom veľmi zlej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom,“ prízvukuje expertka.

Testovali najobľúbenejšie aplikácie

Sleep Junkie zaostril na problematiku, a vyzval dobrovoľníkov, aby sa pred spánkom venovali najobľúbenejším sociálnym sieťam a aplikáciám.

Vedci sledovali účastníkov testu prostredníctvom inteligentných hodiniek. Na čo sa zamerali? Tí pozorovali, ako dlho im trvalo zaspať a koľko času strávili v REM fáze spánku. Odborníci zároveň monitorovali stupeň únavy, ktorú cítili nasledujúce ráno po použití určenej aplikácie, a to hodinu pred spaním.

Na základe výsledkov určili, ktorým aplikáciám by sme sa mali rozhodne pred spánkom veľkým oblúkom vyhýbať. Projekt odhalil, že najväčší vplyv na kvalitu spánku má čínska sociálna sieť TikTok. V trojke najvyššie umiestnených nájdeme Instagram a Snapchat.

  1. TikTok – 14 %, 67 minút
  2. Instagram – 15.5 %, 58 minút
  3. Snapchat – 16 %, 56 minút
  4. Twitter – 18 %, 50 minút
  5. Facebook – 19.5 %, 45 minút
  6. Pinterest – 19.5 %, 38 minút
  7. WhatsApp – 19.5 %, 34 minút
  8. YouTube – 19.5 %, 32 minút
  9. WhatsApp – 21 %, 34 minút
  10. Reddit – 21.5 %, 35 minút
  11. Tumblr – 21.5 % 39 minút

Modré svetlo

Prečo sú nevhodné pre náš spánkový cyklus? „Myslíme si, že je to do značnej miery spôsobené modrým svetlom vyžarovaným z obrazovky vášho telefónu. Zvyšuje vašu bdelosť a vedie k nadpriemernému času, ktorý potrebujeme počas zaspávania,“ myslia si tamojší odborníci.

No v prípade, ak sa dobrovoľníci vrhli do postelí bez smartfónov, dokázali zaspať už za 25 minút.

Dodávajú energiu a „šťastný“ pocit

„Veríme však, že aplikácie sociálnych médií ako TikTok sú obzvlášť zlé, pretože podporujú uvoľňovanie adrenalínu a dopamínu, dodávajú nám energiu a „šťastný“ pocit. To by mohlo byť dôvodom, prečo si ich mnohí z nás vyberajú ako prostriedok na „odkladanie spánku“, aj keď vieme, že nám pred spaním nepomáhajú uvoľniť sa,“ vysvetľuje v závere Sleep Junkie.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Mohlo by vás zaujímať

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín