Ilustračný obrázok k článku NEZABUDNITE počas horúčav na pitný režim! Čo všetko vám hrozí, keď to podceníte?
Zdroj: Milan Hanzel/Dnes24.sk

NEZABUDNITE počas horúčav na pitný režim! Čo všetko vám hrozí, keď to podceníte?

Nedostatok tekutín v organizme sa môže prejaviť únavou, ospalosťou, podráždenosťou, bolesťami hlavy, zmätenosťou, zvracaním, poruchami vedomia až celkovým kolapsom organizmu.

han Magazín
han Magazín

NEZABUDNITE počas horúčav na pitný režim! Čo všetko vám hrozí, keď to podceníte?

Nedostatok tekutín v organizme sa môže prejaviť únavou, ospalosťou, podráždenosťou, bolesťami hlavy, zmätenosťou, zvracaním, poruchami vedomia až celkovým kolapsom organizmu.

Ilustračný obrázok k článku NEZABUDNITE počas horúčav na pitný režim! Čo všetko vám hrozí, keď to podceníte?
Zdroj: Milan Hanzel/Dnes24.sk

Na dostatočný pitný režim by si ľudia mali dať pozor najmä v horúcom letnom počasí. Na sociálnej sieti to pripomenul Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) Bratislava.

Na čo slúži voda

Voda tvorí 70 až 75 percent ľudského tela, preto je pitný režim nevyhnutnou súčasťou výživy človeka. „Voda v našom organizme významne ovplyvňuje metabolické procesy, je nosičom vitamínov, minerálnych látok, stopových prvkov a ďalších elementov. Pomocou nej sa transportujú živiny do všetkých orgánov,“ vymenoval RÚVZ.

Voda tiež zabezpečuje správnu reprodukčnú schopnosť buniek, je potrebná na správne fungovanie krvného a lymfatického systému, reguluje telesnú teplotu či pomáha pri vyplavovaní škodlivín z organizmu cez obličky, črevá a pokožku.

„Informácie, koľko tekutín máme denne prijať, sú skôr orientačné. Pitný režim – množstvo a zloženie tekutín je u každého človeka individuálne,“ uviedol RÚVZ.

Dbajte aj na stravu

Pitný režim závisí od zloženia stravy, od prostredia, kde sa človeka nachádza, od teploty a vlhkosti vzduchu, od fyzickej aktivity či od zdravotného stavu. „Vo všeobecnosti sa odporúča prijať aspoň dva litre vody denne, vzhľadom na hmotnosť je odporúčané u dospelého človeka prijať 300 – 400 mililitrov vody na každých desať kilogramov telesnej hmotnosti. Tekutiny prijaté napríklad v strave sa do tohto čísla nezapočítavajú,“ spresnila Katarína Blažová z Poradne zdravia RÚVZ Bratislava.

Ďalšie aktuálne témy

Čomu sa vyhýbať?

  • menej vhodné sú čierny čaj, voda so sirupom a káva.
  • nevhodné sú farebné, aromatizované a sladené nealko nápoje, pretože zvyšujú pocit smädu.

„Ak si chceme predsa len spestriť pitný režim niečím sladším, lepšie bude, ak siahneme po nápoji s nižším obsahom cukru a to do 6%,“ stojí na Facebooku.

  • alkoholické nápoje zvyšujú metabolizmus a tým aj produkciu tepla v organizme.

„Piť by sme mali nie príliš vychladené nápoje, odporúčaná teplota tekutín je 12 až 15°C, pretože studené nápoje si musí organizmus najskôr ohriať, vtedy ho zbytočne zaťažíme a strácame energiu,“ uvádza ešte Regionálny úrad verejného zdravotníctva.


FOTO: ilustračné

Chystáte sa na dovolenku do Talianska, Chorvátska či Egypta? Viac o aktuálnych opatreniach v dovolenkových destináciách sa dočítate aj v kategórii Cestovanie.

Ďalšie zaujímavosti, novinky a správy z regiónov klikajte na: Bratislava24, Trnava24, Nitra24, Trenčín24, Bystrica24, Košice24, Poprad24, Prešov24, Žiar24, Považská24, Rožňava24, Michalovce24, Žilina24.

DODRŽUJTE PITNÝ REŽIM POČAS LETNÝCH DNÍ 🌡️🌞🥵🚰💧, TELO SA VÁM POĎAKUJE 👍 Piť by sme mali častejšie a v menších množstvách...

Posted by Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava hl.m. on Wednesday, June 30, 2021
Zdroj: TASR
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín