Ilustračný obrázok k článku Počas spánku potrebujete TMU: Len vypnúť svetlo a zavrieť dvere nestačí
Zdroj: pixabay.com

Počas spánku potrebujete TMU: Len vypnúť svetlo a zavrieť dvere nestačí

Prebúdzate sa napriek tomu bez problémov? Môže to byť len vaša mylná domnienka, po ktorej vám to telo nepríjemne spočíta.

Monika Hanigovská Lifestyle
Monika Hanigovská Lifestyle

Počas spánku potrebujete TMU: Len vypnúť svetlo a zavrieť dvere nestačí

Prebúdzate sa napriek tomu bez problémov? Môže to byť len vaša mylná domnienka, po ktorej vám to telo nepríjemne spočíta.

Ilustračný obrázok k článku Počas spánku potrebujete TMU: Len vypnúť svetlo a zavrieť dvere nestačí
Zdroj: pixabay.com

Telo má problém

Vedci podrobili dobrovoľníkov testu. Tí prvú noc strávili vo veľmi tmavej miestnosti, pričom ďalšiu noc polovica z nich zaspávala vo viac osvetlenej miestnosti. Dobrovoľníkov sledovali a zaznamenávali ich mozgové vlny, merali srdcový tep a každých pár hodín im odoberali krv. Ráno podali obom skupinám veľkú dávku cukru, a sledovali ich reakcie.

„Na rozdiel od tých, ktorí strávili obe noci v tme, skupina vystavená svetlu, mala počas noci zvýšenú srdcovú frekvenciu. Ráno mali tiež zvýšenú inzulínovú rezistenciu, čo znamená, že mali väčšie problémy dostať hladinu cukru v krvi do normálneho rozsahu,“ ohlásili vedci.

Výsledky publikovali v odbornom Proceedings of the National Academy of Sciences. Prečo zaznamenali také zlé výsledky?

Svetlo môže narušiť metabolizmus

Hlavná autorka novej štúdie sa domnieva, že je to práve svetlo, ktoré nám počas spánku naruší metabolizmus. „Jednou z možností – podporovanou výskumom – je, že zapnuté svetlo narúša kvalitu spánku, ale táto štúdia to prekvapivo nezistila počas toho, ako ich sledovala v osvetlenej miestnosti,“ informuje NPR.

Aj účastníci vo všeobecnosti uviedli, že sa im „spalo dobre“. To bola však len ich mylná domnienka. Vedci totiž podrobne vyhodnocovali telesné funkcie dobrovoľníkov. „Merali im hladinu melatonínu,“ prízvukujú odborníci.

Čo nám hrozí?

Narušená spánková fáza môže mať vplyv na inzulín. „To zvyšuje riziko chronických ochorení, ako je inzulínová rezistencia, cukrovka a iné kardiometabolické problémy,“ prezrádza lekár a výskumník spánku Charles Czeisler. „Ľudia si myslia, že pokiaľ zaspia (pri svetle, poz. red.), nemá to na nich fyziologické účinky, ale to jednoducho nie je pravda,“ povedal na záver odborník.

Všetko pre dobrý spánok:

Nie je nič lepšie ako si po dobrom spánku dopriať niečo chutné a zdravé. Skúste kukuričnú kašu s mangom.

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín