ELA Rôzne

Koniec československej legendy: Avia prežila kadečo, emisie i korona ju skolili

Ktorý vodič by nepoznal legendárnu modrú kabínu, ktorá ho zdržiavala pomalou jazdou na ceste? Avia ohlásila koniec výroby áut, zabili ju emisie.

Ilustračný obrázok k článku Koniec československej legendy: Avia prežila kadečo, emisie i korona ju skolili
6
Galéria

„Avia sa vracia na cesty. Obnovia aj jej tradičné logo,“ hlásali titulky v médiách v roku 2016. Avia mala pred pár rokmi ešte veľké podnikateľské plány s modernizáciou výroby a išla naozaj s dobou: jedným z nich bola verzia nákladných elektromobilov.

Legendárna značka nákladných áut, slávna ešte v časoch Československa, končí s výrobou. Dôvodom je prísna emisná legislatíva a z nej vyplývajúca neschopnosť cenovej konkurencie, píše denník Hospodárske noviny.

Od lietadiel k autám

Spoločnosť Avia bola založená v Prahe – Letňanoch v roku 1919 ako opravovňa a výrobca lietadiel. Založili ju inžinieri Pavel Beneš a Miroslav Hajn. V rokoch 1928 – 1929 sa Avia stala súčasťou koncernu Škoda.

Počas druhej svetovej vojny spoločnosť vyrábala nemecké lietadlá Arado a letecké motory Argus, lietadlá produkovala aj v povojnových rokoch.

Od roku 1963 sa spoločnosť sústredila už len na výrobu automobilov. V roku 1968 začala výroba nákladných automobilov v licencii francúzskej spoločnosti Renault-Saviem. Strednetonážne Avie radu A (A 21 a A 31) boli vyrábané až do roku 2000 a produkcia prekročila hranicu 250-tisíc vozidiel.

Značka menila aj majiteľov. V roku 1995 kúpila automobilku juhokórejská firma Daewoo, o jedenásť rokov neskôr indická automobilka Ashok Leyland. V apríli 2016 Aviu kúpila česká zbrojárska firma Czechoslovak Group.

Aviu stretávame na cestách ako hasičské a policajné auto, sanitku či na stavbách.

Legendárna modrá

Avie boli v 70. rokoch minulého storočia rýchle a dynamické nákladiaky, ktoré sa v Československu stali legendou v nákladnej doprave.

Značka ale musela čeliť rozmachu technológií. Problémom bol aj nástup dovtedy „neexistujúcich“ predpisov: prísna emisná legislatíva.

Avia sa musela vysporiadať s rovnakými problémami ako väčšina automobiliek bývalého Východného bloku – rozpad tradičných trhov a nekonkurencies­chopná, morálne zastaraná technika.

Legendárna značka sa z toho už nikdy nedostala a hoci sa spojila s niekoľkými strategickými partnermi, časy najväčšej slávy mala už dávno za sebou.

Ročne plánovala vyrobiť 400 áut, v skutočnosti ich však bolo len niekoľko desiatok. Nevyšlo to ani so spomínanými elektrickými nákladnými autami. „Projekt Avie na elektrický pohon je v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednáme,“ potvrdil denníku Andrej Čírtek, hovorca skupiny Czechoslovak Group.

Situácii nepomohla ani pandémia koronavírusu. Vyrábať nové kusy sa jej neoplatí. Čírtek ale dodal, že Avia sa v budúcnosti znova môže objaviť, no o nákladné autá už pravdepodobne nepôjde. Výroba náhradných dielov Avii zostáva, a takisto bude vykonávať homologizačné zmeny na už existujúcich nákladiakoch.

Zdroj: YouTube.com
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM