Webnoviny - Svet

Mýto na cestách 1. triedy opäť bude od 1. marca

WEBNOVINY.SK

Ilustračné foto SITA BRATISLAVA 26. februára (WEBNOVINY) – Výber mýta na cestách 1. triedy sa znovu začne v pondelok 1. marca po jeden a polmesačnom dočasnom pozastavení. Nákladné automobily aj autobusy nad 3,5 tony budú na hlavných cestách platiť mýto v doterajšej spoplatnenej dĺžke takmer 1 500 kilometrov. Ministerstvo dopravy už pripravilo úpravu príslušnej vyhlášky, podľa ktorej budú cesty 1. triedy opätovne zaradené medzi spoplatnené úseky. Vyplynulo to z piatkového rokovania ministra dopravy Ľubomíra Vážneho so zástupcami registrovaných dopravcov, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýtneho systému SkyToll o kontrole správnosti vystavovania faktúr za prejazdené

„Za nás dopravcov môžem povedať, bohužiaľ, mýto bude spustené. Na druhej strane musíme uznať, že argumenty, ktoré viedli k zastaveniu (platenia), pominuli. Objavujú sa len drobné náležitosti, ktoré riešime,“ povedal po rokovaní viceprezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič. Určité technické nedostatky, ako napríklad dĺžka platnosti servisného kódu pri nefunkčnej palubnej jednotky, nie sú podľa neho natoľko vážne, aby dopravcovia trvali na ďalšom odklade platenia mýta na hlavných cestách.

Spoločnosť SkyToll dokáže do začiatku budúceho týždňa pripraviť spustenie mýta na cestách 1. triedy. „Určite áno, je to záležitosť technického riešenia. Tak ako rýchlo sme vedeli reagovať na všetky doterajšie požiadavky, tak isto vieme systém aj spustiť v takomto termíne,“ ubezpečil generálny riaditeľ SkyToll-u Matej Okáli. Počas pozastavenia výberu mýta na cestách 1. triedy od 14. januára predstavovali výpadky v poplatkoch denne približne 150 tis. až 200 tis. eur denne. Za 46 dní neplatenia mýta na hlavných cestách do konca februára môže tak výpadok predstavovať zhruba 6,9 mil. až 9,2 mil. eur.

Po spustení mýta na hlavných cestách budú cestní dopravcovia platiť mýto na tisícke spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy v celkovej dĺžke viac ako 2 tisíc kilometrov. Mýto od začiatku tohto roka vynieslo doteraz okolo 12 mil. eur. „Keďže všetky tieto zmeny sa vykonávali v trošku neštandardnom a rýchlom režime, tak tieto náklady ešte stále prepočítavame. Opätovné spoplatnenie mýtnych úsekov ešte nemáme vyhodnotené,“ dodal Okáli s tým, že keď tieto údaje budú mať, začnú rokovať s diaľničnou spoločnosťou. Kritérium efektívnosti výberu mýta analyzuje nezávislý znalec diaľničiarov polročne. Podľa informácií SkyToll-u toto kritérium sa plní. Okáli tvrdí, že skúšobná prevádzka mýtneho systému koncom vlaňajška potvrdila jeho funkčnosť. Absolútne vylúčil možnosť úniku zo systému osobných a obchodných údajov o zaregistrovaných dopravcoch.

Na piatkovom stretnutí na ministerstve dopravy sa opätovne nezúčastnili zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá zorganizovala dva protesty proti podmienkam výberu mýta. Hlavnou požiadavkou únie je zníženie dĺžky ciest 1. triedy, na ktorých sa platí mýto, na 333 kilometrov. „V minulosti sme ich niekoľkokrát vyzývali, aby sa na rokovaní zúčastnili. Všetka korešpondencia medzi nami prebehla korektne, vždy sme odpísali. Na žiadne stretnutie sa táto skupina, okrem včerajšieho dňa, neprihlásila,“ povedal hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič. Keďže pracovná skupina na ministerstve dopravy v piatok už ukončila prvú časť rokovaní o praktických veciach fungovania mýta, podľa neho nemalo už nemalo zmysel úniu zavolať. Rezort dopravy pozval zástupcov únie, aby v piatok popoludní prišli so svojimi pripomienkami ku genrálnemu riaditeľovi príslušnej sekcie, tí to však podľa Jurikoviča písomne odmietli.

SITA

Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM