Ľubomír Hudačko Rôzne

Fakty o nočákoch v Prešove, o ktorých netušíte: Takto sa neochota sprievodkýň postarala o zmenu...

Mestská hromadná doprava je na území Prešova zabezpečovaná celoročne 24 hodín denne. Denná premávka sa začína v pracovných dňoch okolo 5.00, v sobotu okolo 6.00 a v nedeľu a sviatok až okolo 7.00. Ako však začínali nočné linky v meste, to možno netušíte. Viac preto prinášame v článku.

Ilustračný obrázok k článku Fakty o nočákoch v Prešove, o ktorých netušíte: Takto sa neochota sprievodkýň postarala o zmenu...
Zdroj: TASR

Prvá nočná linka 9 na trase z Nižnej Šebastovej cez Šarišské Lúky, Prešov a Solivar na Soľú Baňu (dnes súčasť Solivara), vznikla 19.3.1959. Tým prakticky kopírovala trasu dennej linky 1.

Dopravný podnik reagoval na neochotu sprievodkýň

„Zaujímavosťou je, že nočný spoj patril k prvým z liniek, na ktorých bola zavedená tzv. samoobslužná prevádzka; cestujúci sami vhadzovali mince do pokladníc, ktoré im vydali lístok. Dopravný podnik tak riešil neochotu sprievodkýň slúžiť na nočnom spoji,“ uvádza web prešovskej mhd.

Po zavedení trolejbusovej dopravy v roku 1962 nasledovalo čoskoro preradenie nočnej dopravy pod elektrickú trakciu. V tomto období boli nočné spoje začlenené pod linku 1, ktorá tak začala premávať nepretržite. V prvej polovici sedemdesiatych rokov bola zriadená druhá nočná, tentokrát autobusová linka, 28. Jej trasa viedla od železničnej stanice cez Hlavnú a Clementisovu na Sídlisko III a späť na stanicu so zachádzkou cez Marka Čulena, Kollárovu a Obrancov mieru.

Zmeny od roku 1992

Neskôr sa zaviedlo pre nočné spoje osobitné označenie NS/1 a NS/2 a teda NS = nočný spoj, i keď na vozidlách sa ešte dlhší čas naďalej objavovali označenia ekvivalentných denných liniek. Po dobudovaní posledných ulíc na Sídlisku III – okolo rokov 1976–77 – sa trasa linky NS/2 upravila. V rámci rozširovania výkonov trolejbusov dopravy sa od 1. februára 1989 linka NS/2 rozdelila na dve samostatné linky. „Nočná doprava sa tak dostala na Šváby, ale na druhej strane bez nočnej obsluhy zostalo Sídlisko II. Začiatkom nového desaťročia sa upravila trasa spoja NS/3 na Sekčove,“ ponúka zaujímavosti web prešovskej MHD.

K výraznému preusporiadaniu nočných spojov dochádza v súvislosti s otvorením premávky trolejbusov na Sídlisko Sekčov dňa 22. novembra 1992. Linky č. NS/1, NS/2 a NS/3 boli nahradené linkami N1 N2 a N3. Linka N1 je nástupcom linky NS/1 s doplnenou zachádzkou cez Šváby. Linka N2 vznikla zlúčením liniek NS/2 a NS/3 s ukončením na Sekčove Pod Šalgovíkom.

Už osem rokov v noci len autobusy

Linka N3 vznikla ako nočná obdoba dennej trolejbusovej linky 38 zo Sídliska III na Sekčov (Sibírska) cez Sídlisko II (Obrancov mieru) a ul. 17. novembra. Od 1. septembra 2004 bola zavedená nová organizácia spojov na linkách N1 N2 N3 so vzájomným čakaním sa na zastávke Železničná stanica so zabezpečením lepšej náväznosti v nočnej doprave.

Od 1. marca 2007 došlo k zámene časti trás medzi linkami – linka N1 (autobusová) začala premávať po trase Sídlisko III – Obrancov mieru – Železničná stanica – Šváby – Solivar a linka N3 (trolejbusová) sa upravila do trasy Šebastová – Hlavná – Železničná stanica – Sibírska. Od 1. júla 2007 premávajú na všetkých nočných linkách už iba autobusy.

Čítajte tiež:

Všimli ste si? Zastávka MHD na Poliklinike má ešte aj tretí smer, na čo slúži?

Prešovská MHD v roku 1989 a dnes: Porovnali sme zaujímavé cifry zo socíku a súčasnosti!

MHD v Prešove v roku 1989: Koľko sme platili, keď nás načapali a porovnajte ceny cestovného!

foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM