Rôzne

Nákup jazdeného auta v zahraničí môže skrývať ďalšie poplatky i stočené kilometre

Pri kúpe jazdeného vozidla sa môže zdať atraktívnym variantom jeho dovoz zo zahraničia, kde môže lákať zaujímavá cena a väčší výber. Často sa ale za zahraničnými inzerátmi skrýva pasca na neopatrného kupujúceho.

Ilustračný obrázok k článku Nákup jazdeného auta v zahraničí môže skrývať ďalšie poplatky i stočené kilometre
Zdroj: Pixabay.com

Pokiaľ s dovozom spoza hraníc nemá záujemca o jazdené auto dostatočné skúsenosti, radšej by sa do toho nemal púšťať.

Medzi časté praktiky zahraničných predajcov, ktorí lákajú kupujúcich zo strednej a východnej časti Európy, patria zavádzajúce údaje o cene. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o pekné vozidlo s rozumným stavom odometra za skutočne priaznivú cenu. Ale až po dlhej ceste, aj viac ako 1000 kilometrov, za autom sa záujemca dozvie, že inzerovaná cena nie je konečná a prislúchajú k nej ešte ďalšie poplatky. Vo výsledku napokon už nemusí byť nákup jazdeného auta zo zahraničia až taký výhodný.

Inzerujú neexistujúce autá

„Výnimkou nie je ani to, že predajcovia inzerujú neexistujúce autá, len aby kupujúceho nalákali. Na mieste mu potom nadšene odprezentujú iné vozidlá a snažia sa ho za každú cenu nahovoriť na kúpu vozidla, ale už napríklad s menšou výbavou, v horšom technickom stave a podobne. Kupujúci, aby nemeral zbytočne dlhú cestu, možno nakoniec uzavrie obchod, ktorý je preňho menej výhodný,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier.

„Samostatnou kapitolou je komplikovaná dohoda o platení a neplatení DPH. Napríklad pri dovoze z Nemecka je to problematické. Na Slovensku sa daňová povinnosť vzťahuje na kupujúceho, ktorý musí zaplatiť DPH v krajine, kde auto prihlasuje. Inak nemôžete automobil ako súkromník prihlásiť. Problém je ale v tom, že podľa nemeckých zákonov je povinnosť týkajúca sa DPH na predávajúcom a ten sa bojí riskovať, že auto v SR neprihlásite. Preto niektorí nemeckí predajcovia nechcú bez DPH auto predať, čo logicky poriadne zvýši konečnú cenu. A aj tak by ste na Slovensku museli daň zaplatiť znovu,“ dopĺňa Vaněček.

Pozor na vozidlá z Ázie a USA

Okrem dohadovania sa o cene sú pri kúpe jazdených áut zo zahraničia možné aj ďalšie riziká. Kupujúci si musí dať pozor taktiež na to, aby malo auto platnú európsku homologizáciu.

U vozidiel, ktoré sú určené na trh v Európskej únii, je to prakticky bez problémov, ale autá dovezené z USA alebo Ázie s tým môžu mať problém.

Niektorí predajcovia v zahraničí sa snažia vybrané značky cieliť priamo na klientelu z Českej republiky, Slovenska či Poľska. Ide zväčša o škodovky a volkswageny a tam je zvýšené riziko stočeného odometra. Predajcovia totiž rátajú s tým, že auto prejde technickou prehliadkou až v cieľovej destinácii, kde sa jednoducho kilometre odpíšu z odometra a po skutočnom stave najazdených kilometrov už nikto nepátra.

Foto: ilustračné

Vo videu si môžete pozrieť test jazdeného SEAT Ibiza IVT (2008 – 2017)!

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM