Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Naše automobilky bez Ukrajincov neprežijú

Štart výroby v nitrianskom závode Jaguar Land Rover len umocní najväčší súčasný problém firiem na Slovensku – nie sú kvalitní zamestnanci.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Naše automobilky bez Ukrajincov neprežijú
Zdroj: TASR

Prestížny britský denník Financial Times si všíma Slovensko ako “*top destináciu”* pre automobilový priemysel. V článku nešetrí chválou a doslova píše, že rast slovenského automobilového priemyslu patrí medzi úspešné príbehy rozšírenia EÚ na východ. Všetko však má svoje hranice a zdá sa, že na svoje limity narazili aj zahraniční výrobcovia áut pod Tatrami. Slovensko má rekordne nízku nezamestnanosť a je problém nájsť ľudí, ktorí budú moderné výrobné linky obsluhovať.

Pôsobivá investícia

“Keď Jaguar Land Rover dokončí svoju fabriku pri Nitre, zamestná 2800 ľudí a ročne bude produkovať 150-tisíc áut. Automobilka dokonca požiadala o možnosť, aby mohla svoju výrobu v budúcnosti aj ďalej rozšíriť, ale rozhodnutie o tom, či sa tak stane, ešte nepadlo,” píše Financial Times.

K tomu treba pripočítať skutočnosť, že v rámci potrebných subdodávateľov pre Jaguar Land Rover vznikne potreba obsadiť ďalších 15-tisíc pracovných miest a je jasné, že na Slovensku sa zvedie skutočná bitka o kvalifikovaných zamestnancov. Napokon, tento súboj automobiliek o ľudí už začal.

“Výroba áut na Slovensku sa za posledných desať rokov viac ako strojnásobila a v minulom roku dosiahla 1,04 milióna áut… to z krajiny robí najväčšieho výrobcu automobilov na svete v prepočte na obyvateľa. Tieto čísla by sa s rozbehom výroby v Nitre mali zvýšiť o ďalšiu tretinu do roka 2020,” píše britský denník.

Nie sú ľudia

Financial Times konštatuje, že získanie investície Jaguaru bolo pre vládu Roberta Fica veľkým víťazstvom. “Otázka však znie, či o ňu nebojovala až príliš tuho. Európska komisia oznámila, že vyšetruje, či v tomto prípade Slovensko neporušilo európske pravidlá povolenej štátnej podpory.”

Denník približuje, že Brusel konkrétne preveruje, či štátna pomoc nepresiahla povolenú hranicu 125 miliónov eur, či týmto spôsobom neodlákala Bratislava Jaguár z možnosti investovať v inej členskej krajine EÚ a či by vôbec automobilka bola ochotná sa usadiť v Nitre aj bez tejto podpory.

Aj keď koncernu hrozí, že môže prísť o veľké peniaze, ktoré Európska komisia v tomto procese označí za neoprávnenú štátnu pomoc, podľa Financial Times to vôbec nie je hlavný problém, ktorému čelí na Slovensku. “Jaguár oveľa viac trápi nedostatok pracovnej sily, ktorý je čoraz výraznejší, keďže sa automobilový priemysel rozrastá a zároveň klesá nezamestnanosť.”

Britský denník cituje predstaviteľa konzultačnej spoločnosti Grant Thornton Wilfrieda Serlesa, ktorý ponúka riešenie: “Slovenská vláda musí vyslať susedným krajinám jasný signál a teraz mám na mysli najmä Ukrajinu, že ukrajinskí pracovníci sú vítaní.”

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM