Mečiarovci nechcú učiteľov ako verejných činiteľov
WEBNOVINY.SK
BRATISLAVA 24. júna (WEBNOVINY) – Mečiarovo ĽS-HZDS nechce, aby sa učitelia stali verejnými činiteľmi, čo požaduje minister školstva Ján Mikolaj v návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch. Poslankyňa Ľudmila Mušková počas rozpravy predložila pozmeňujúci návrh, podľa ktorého by pedagógovia mali byť „chránenými osobami“. Podľa nej učiteľom nie je zverená verejná moc a nemajú kontrolnú ani sankčnú právomoc. “Ich postavenie verejného činiteľa je neopodstatnené,“ uviedla Mušková. Ak by učitelia boli chránenými osobami, podľa Trestného zákona by boli osobitne chránení rovnako ako deti, tehotné, chorí ľudia ale aj ústavní a verejní činitelia.
Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika koncom marca upozornil, že štatút verejných činiteľov môže učiteľom skôr uškodiť, ako pomôcť. Predseda inštitútu Ondrej Dostál si myslí, že učitelia by mohli skončiť na súdoch pre zlé známky, ktoré dajú žiakom. V súčasnosti nespokojní rodičia väčšinou riešia zlé známky detí v škole. Rodičia sa sťažujú u riaditeľa, že učiteľ neobjektívne ohodnotil dieťa. Ak by bol verejným činiteľom, mohli by podať trestné oznámenie za zneužitie právomoci verejného činiteľa. Rodič by mohol argumentovať, že učiteľ porušil zákon – nedodržal povinnosť objektívneho hodnotenia.
Opozícia tvrdí, že ak parlament prijme nový zákon o pedagogických zamestnancoch, bude ohrozené fungovanie škôl. Podľa návrhu majú učitelia dostávať za dovzdelávanie príplatky k platom. Ako povedal poslanec za SMK László Szigeti, učitelia rozbehnú „kreditový turizmus“, lebo budú chcieť lepšie platy. Podľa neho sa učitelia budú naháňať za kreditmi, vďaka ktorým majú mať nárok na príplatky a pôjde to na úkor vyučovania. Tvrdí, že návrh ministra školstva Jána Mikolaja nedáva garancie, že neustále vzdelávanie učiteľov zlepší vzdelávanie žiakov. „Budú naši pedagógovia, unavení a vyčerpaní od kontinuálneho vzdelávania a atestácií, podávať na vyučovacích hodinách lepšie, kvalitnejšie výkony ako doposiaľ?“ spýtal sa v pléne Szigeti. Poslanec za KDH Martin Fronc kritizoval, že návrh nerieši lepšie odmeňovanie učiteľov za prácu odvedenú v škole.
Poslankyni za SDKÚ-DS Tatiane Rosovej prekáža, že Mikolaj chce novým zákonom všetko regulovať. Podľa nej návrh ide zbytočne do detailov, na úkor flexibility. „Život sa mení rýchlejšie, než je možné meniť zákony,“ kritizovala presné zadefinovanie kategórií pedagogických pracovníkov. Návrhu ďalej vyčíta, že niektorí experti z praxe nebudú môcť prísť do škôl prednášať, lebo nemajú učiteľské vzdelanie. „Takže žiaci prídu o takúto jedinečnú možnosť obohatiť sa o vyučovacie hodiny s odborníkom z praxe či s renomovaným vedcom, ktorý však nemá príslušnú kvalifikáciu z pedagogickej praxe,“ vysvetlila.
Podľa Rosovej ministerstvo školstva návrhom získava monopol pri akreditácii vzdelávacích inštitúcií a programov. Síce tu máme Akreditačnú radu, ale tá má pozíciu nezáväzného poradného orgánu, uviedla. „A napokon aj na menovanie tejto rady má monopol minister,“ dodala.
Podľa Mikolajovho návrhu učitelia majú dostávať k základným platom
príplatky za to, že sa budú vzdelávať aj po doštudovaní na vysokej
škole. Minister chce zaraďovať učiteľov do štyroch kariérových
stupňov – začínajúci učiteľ, samostatný učiteľ, učiteľ s prvou
atestačnou skúškou a učiteľ s druhou atestačnou skúškou. Konkrétny
stupeň môžu dosiahnuť za určitý počet kreditov, ktoré budú získavať
napríklad za napísanie učebnice, absolvovanie kurzov či školení.
Odborárom sa nepozdáva, že do nového systému sa im nemajú započítať
vzdelávacie aktivity, ktoré absolvovali v minulosti.
SITA