Lanovka na Zobor realitou? Biskupstvo Nitra chce začať s výstavbou v roku 2018

Biskupstvo Nitra, ktoré dalo vypracovať projekt novej lanovky na Zobor, chce lanovku aj postaviť. Orientačné náklady na jej výstavbu sú milión eur.

Lucia Šútorová
Ilustračný obrázok k článku Lanovka na Zobor realitou? Biskupstvo Nitra chce začať s výstavbou v roku 2018
Zdroj: zuskin s.r.o.

Rímskokatolícka cirkev Biskupstvo Nitra chce postaviť novú kabínkovú lanovku na Zobor. S výstavbou plánuje začať v budúcom roku, prevádzku lanovky plánuje spustiť v roku 2019. Súčasťou projektu novej lanovky sú aj objekty vybavenosti v oblasti údolnej a vrcholovej stanice, inžinierskych sietí a vnútroareálových komunikácií. Orientačné náklady sú vyčíslené na jeden milión eur. Projekt je v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Trasa lanovky

Kabínková lanovka bude situovaná mimo zastavaného územia mesta Nitra. Územie údolného areálu lanovky je plánované pri lesnej ceste, ktorá je spojnicou ulíc Azalková a Pivonková. Lanová dráha medzi údolnou a vrcholovou stanicou by mala nadzemným spôsobom križovať Kláštorskú ulicu vedúcu do Špecializovanej nemocnice sv. Svorada. Ďalej by mala viesť po zalesnených západných svahoch predvrcholu Zobora až k existujúcemu chátrajúcemu areálu bývalej lanovky.

„Využitie pôvodnej trasy pre osadenie novej lanovej dráhy sa javí ako nereálne, preto bola zvolená nová lokalita mimo zastavané územie. Navrhnutá trasa poskytuje panoramatické výhľady z kabínky na mesto, ako i na široké okolie a krajinu,“ skonštatoval ekonóm Biskupstva Nitra Martin Štofko. Pozemky sú vo vlastníctve Rímskokatolíckej cirkvi Biskupstvo Nitra.

Prepraví 300 osôb za hodinu

Dopravu na Zobor by mala zabezpečovať kyvadlová kabínová lanovka GRF 2–3–8 Leitner s dvoma skupinami vozňov, každý s troma osemmiestnymi kabínami. Údolná stanica lanovky sa bude nachádzať v nadmorskej výške 241,40 metra, vrcholová stanica vo výške 553,65 metra nad morom. Dĺžka lanovej dráhy bude 1322 metrov, prepravná kapacita 300 osôb za hodinu. Pohon lanovky bude v údolnej stanici, vrcholová stanica bude vratnou stanicou. „Prepravná kapacita zohľadňuje priemernú návštevnosť lokality a charakter a skladbu spektra návštevníkov. Uvažujeme i s prepravou cykloturistov a osôb zdravotne ťažko postihnutých,“ uviedol Štofko.

Trate pre bežcov a turistov

Súčasťou projektu novej lanovky je aj vybudovanie štyroch tratí pre bežcov a turistov v celkovej dĺžke 2428 metrov a požičovne i servisu bicyklov v oblasti údolného areálu. Na vrcholovej stanici by mal byť zrekonštruovaný objekt existujúceho zariadenia, ktorý bude pozostávať zo štyroch nadzemných podlaží. Na prvom podlaží s vyhliadkovou terasou bude reštaurácia a kaviareň, na ďalších troch podlažiach bude zabezpečené ubytovanie pre návštevníkov s celkovou kapacitou 35 lôžok.

Pôvodná lanovka

Pôvodná jednolanová dráha na Zobor, dvojsedačková lanovka SL2, bola postavená v roku 1970 a premávala do roku 1993. Postupne bola technológia demontovaná a trasa zastavaná stavebnými objektmi. Objekty údolnej a vrcholovej stanice sa v súčasnosti nevyužívajú a sú značne schátrané.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame