Ilustračný obrázok k článku Pozor! Toto sú najväčší žrúti peňazí v čase lockdownu
Zdroj: Unsplash.com

Pozor! Toto sú najväčší žrúti peňazí v čase lockdownu

Väčšinu času trávite doma, nemôžete ísť do reštaurácie ani na kultúru a predsa máte pocit, že míňate priveľa peňazí? Poradíme vám, čo s tým.

MI Ako ušetriť
MI Ako ušetriť

Pozor! Toto sú najväčší žrúti peňazí v čase lockdownu

Väčšinu času trávite doma, nemôžete ísť do reštaurácie ani na kultúru a predsa máte pocit, že míňate priveľa peňazí? Poradíme vám, čo s tým.

Ilustračný obrázok k článku Pozor! Toto sú najväčší žrúti peňazí v čase lockdownu
Zdroj: Unsplash.com

Lockdown a zvýšenie trávenie času v domácej izolácii špecificky mení naše nákupné a spotrebiteľské správanie. Či už je to zaháňanie nudy internetovými nákupmi, alebo vyhadzovanie potravinových zvyškov, váš rodinný rozpočet môže byť pod značným tlakom.

Potravinové plytvanie

Nákup potravín je v čase lockdownu a práce z domu často jedinou „spoločenskou udalosťou“ mnohých ľudí. Je to smutná realita, ktorá si vyberá svoju daň – mnoho ľudí si nákupy doslova užíva a do košíka si nahádžu množstvo tovaru, ktorý reálne nemôžu spotrebovať.

Tým sa ešte viac umocňuje plytvanie jedlom, ktoré je na Slovensku dlhodobým problémom. Ministerstvo pôdohospodárstva minulý rok uviedlo, že slovenské domácnosti produkujú až 53% celkového potravinového odpadu v krajine.

V priemere tak každý človek na Slovensku vyhodí ročne viac ako 100 kg potravín.

Zdá sa vám to neuveriteľné? Skúste si spomenúť, koľkokrát za posledný týždeň ste vyhodili do koša nedojedené alebo pokazené jedlo.

Najčastejšie totiž plytváme tak, že uvaríme viac, ako sme schopní zjesť, nakúpime tak veľa, že potraviny sa pokazia, alebo im skončí dátum spotreby.

To predstavuje desiatky eur, ktoré každý mesiac zbytočne míňame na potravinové nákupy. K tomu môžete pripočítať aj náklady na jedlo, ktoré síce zjete, ale bez toho, aby ste boli hladní. Dôvodom je zaháňanie domácej nudy a papučová kultúra, ku ktorej patrí nadmerná konzumácia rôznych pochutín.

To chce dobrý plán!

Jediné riešenie tohto problému je dôkladné plánovanie nákupov a varenia v domácnosti. Základom je disciplína a odhodlanosť nepoľaviť v novo nastavenom systéme.

Urobte si poriadok v chladničke, aby ste mali prehľad o všetkom, čo v nej je. Nesmie byť preplnená, pretože inak sa v nej potraviny strácajú ako v čiernej diere a keď ich po čase vyhrabete, sú už po lehote spotreby.

Keď už presne viete, čo máte v chladničke, vypracujte si podľa toho jedálniček i nákupy. Sústreďte sa najmä na otvorené a nedojedené potraviny a cielene z nich naplánujte ďalšie jedlá, aby ste nič nemuseli vyhodiť.

Nekupujte polotovary, sladkosti a pochutiny, bez ktorých sa dá žiť. Skúste viac variť z lacnejších a zdravších surovín – zemiaky, kefír, koreňová zelenina, kyslá kapusta a úplným pokladom sú strukoviny.

Hrachová kaša, šošovicové placky, či hustá fazuľová polievka sú jedlá doslova za babku, ktoré však výborne zasýtia aj bez mäsa a sú mimoriadne zdravé.

Rozlišujte dátumy

Nenechajte sa tiež zmýliť dátum minimálnej trvanlivosti. Pri mnohých tovaroch to neznamená, že sú po prekročení tohto dátumu automaticky zlé. Ide len o údaj, ako dlho výrobca garantuje ich trvanlivosť, ale nikto netvrdí, že následne sa už musia pokaziť.

Platí to najmä pri suchých potravinách ako sú cestoviny, strukoviny, ryža, soľ… ale ani kyslomliečne výrobky netreba hneď vyhodiť, ak sú jeden – dva dni po lehote.

Pozor si dávajte najmä pri citlivých potravinách ako je mäso, morské plody a podobne, pri ktorých nastupuje proces rozkladu pomerne rýchlo.

Internetové lákadlá

Domáca izolácia a nedostatok spoločenského kontaktu môžu byť náročné na psychiku. Mnoho ľudí má tendenciu liečiť si svoju „lockdownovú depresiu“ vymetaním internetových obchodov.

Práve začiatkom roka sa e-shopy predbiehajú v akciových ponukách a super výhodných zľavách, ktorým je ťažké odolať. V takých chvíľach je dôležité zachovať si chladnú hlavu.

Najlepší recept je nechať si veci prejsť hlavou a získať odstup. Zavrite internetový e-shop a skúste spotrebiteľskú túžbu predýchať. Často stačí odstup len pol hodiny, aby ste si uvedomili, že to vlastne až tak veľmi nepotrebujete.

Ak máte problém sa ovládať najmä pri konkrétnych nákupných portáloch, jednoducho si zablokujte tieto stránky vo vašom internetovom prehliadači. Ak nie ste až takí zruční, dajte si aspoň záväzok, že tieto stránky nebudete vôbec otvárať.

Prehodnoťte mobilného operátora

V čase pandémie sa viac ako zvyčajne spájame s priateľmi, kolegami a vzdialenou rodinou cez internet. To predstavuje zvýšenú spotrebu pretelefonovaných minút a dát, čo sa môže podpísať pod váš účet za mobilného operátora.

Portál slovakia.tran­sferbooking.org zverejnil veľmi podrobné a prehľadné porovnanie operátorov podľa jednotlivých kategórií.

Pri predplatených kartách si portál všíma cenu za jednu minútu hovoru. Na prvom mieste je Tesco mobile a len o jeden cent drahšia je 4ka.

„Operátor Tesco mobile má minútu za 3,9 centa, nasleduje 4ka s hovorom za 4 centy a Juro s 5 centmi,“ uvádza slovakia.tran­sferbooking.or­g.

Dodáva, že pre tých, ktorí chcú klasicky telefonovať po dlhý čas, môže byť zaujímavá ponuka od O2 Voľnosť, kde neplatíte za minúty, ale za celý hovor zaplatíte najviac 10 centov.

Atraktívnou voľbou môže byť Predplatenka od Telekomu, kde máte k dispozícii nekonečné volania do všetkých sietí v SR a nekonečné SMS-ky za maximálne 50 centov za deň.

V dnešnej dobe sa väčšina komunikácie odohráva cez mobilné dáta. Najmä mladí ľudia už spolu komunikujú takmer výhradne cez chat a sociálne siete. Ako teda vychádza cena za 1 MB dát?

„Tu je lídrom 4ka s cenou 1 centov za 1 MB. Avšak, veľmi zaujímavá alternatíva je Tesco mobile, ktoré poskytuje ponuku na 50 centov denne pre Internetové surfovanie,“ uvádza portál.

Ak budeme porovnávať dátové pakety, víťazom je opäť 4ka. „V tomto prípade jednoznačne vedie 4ka, ponúka jeden Gigabajt za 2,00 €. O2 Voľnosť – ponúka jeden Gigabajt za 2,00 € za týždeň, alebo 3,00 € za mesiac.“

Článok vznikol v spolupráci s mobilným operátorom 4ka

Prečítajte si tiež

Zdroj: Dnes24.sk
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie